træbordplade køkken buer

Jeg har en bøgetræs træbordplade i mit køkken. Da jeg satte den op sørgede jeg for at oliere på begge sider adskillige gange, plus i huller til vask og vandhane. Jeg har også sørget for at lave tilpas mellemrum mellem borplade og væg, så den kan give sig.  Imidlertid har jeg været en sjuft med at oliere overfladen-siden, og nu buger den ca. 1cm på midten, der hvor opvaskestativet har stået. Pladen har altstå stået og søbet vand på dette område. Under siden er helt tør og stadig med olie, oversiden hvor den buer, mangler olie. Jeg kan ikke tage borpladen af, fordi den går hen over en lukket halv-væg i modsatte ende af vasken. Kan nogen hjælpe med et godt råd ? Vil den rette sig selv hvis oliere det buede område på overfladen ?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej mambo. nej det vil ikke hjælpe at give den olie, det får ikke træet til at trække sig sammen, du må i gang med høvel og sandparpir, lad pladen tøre et stykke tid, så de trækker sig så meget sammen som det nu kan, det kan godt tage et stykke tid, i mellem tiden må du finde et anden sted at sætte dit opvaskestativ,
når pladen er tør,  er det ellers bare at gå i gang med at høvle bugen væk, tag ledt af gangen og maker jevnlig op med blyant vor der skal tages af så der ikke lige pludselig er en lavning, den den kan nemlig ikke rettes op igen. når det værste er væk sliber du resten ned du kan bruge maskine men du har mere føling med det vis du gør det med hånden, brug en stor slibe klos til dit sandparpir så er det letter at få en pæn jæven overflade,

god fornøgelse nicolai

ps. godt med olie bad efter.
1cm der skal høvles og slibes væk - det kommer da til at se sjovt ud når den er tyndere på midten end ude ved siderne ;-)

Jeg ville undersøge om det er muligt at trække den ned på plads først med nogle beslag på undersiden - ellers ville jeg skifte den ud!


/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Netop.
Bøg er temmeligt fugtfølsomt og meget levende.
Den konstante vandpåvirkning fra opvaskestativet skal elimineres.
Pladen skal udtørre.

Og så er det rigtigt at man i ngen grad kan trække pladen ned igen. Nemmest ved at fastgøre til sidepladerne i underskabene eller ved at monterer forstærkninger på tværs af bordpladen. På undersiden jo.
det vil du ikke kunne se med mindre det er en synlig endestykke, men ja du kan sikkert godt trække bulen delvis ned, men så skal du have et eller andet spænt under pladen som ikke kan give sig og som kan blive sedende efter, og så langsom spende sammen med pladen i tagt med at pladen tøre ud, men tror ikke du kan trakke den helt ned.
Tak for de gode råd - men jeg tror jeg har beskrevet problemet lidt forkert - bordpladen buer NEDAD på midten, ikke opad. Dvs. at høvle eller slibe ville betyde at jeg skal høvle 1cm af 20cm foran og bagved, hvilket selfølgelig ikke kan lade sig gøre.
Annonce
Jamen, så skal pladen jo fuges for at "rejse" sig den rette vej igen, også er dit problem jo faktisk lige omvendt...
"Fuges" ??? jamen det erjo træbordplade
koluda har bare ingen t'er på sit tastatur. fugtes skulle der stå. Det bedste - efter min mening - vil dog være at afmontere pladen og få den gennem en båndpudser i en træ-virlsomhed, der kan håndtere mere end 61 cm - eller endnu bedre: Drop ferien til Maldiverne og køb en ny.

 

Jamen som beskrevet går borpladen hen over en lukket halvvæg, hvor den er skruet på inden i. Dvs jeg skal rive væggen ned for at få bordpladen af - håber der findes en anden løsning. Mht. at fugte området, så er det jo netop det der har været problemet, at jeg har haft mit opvaskestativ stående der hvor pladen buer nedad, så der har stået og søbet vand ned på det ramte område og derved har stavene på midten trukket sig sammen. Så den løsning tror jeg ikke rigtig på desværre. Var det mon en mulighed at oliere området mange, mange gange, så stavene kan rette sig op igen ? Alle forslag er velkomne.

Mvh Mambo
olie får ikke årene til at rejse sig. du skal vel ikke rive mere end det øverste skift ned for at komme til forankringerne? Du er vejen vist, min ven. neiii med skidtet

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis