tips til at pudse en væg

Det er et stykke tid siden jeg var herinde sidst og kan se at siden er blevet fornyet lidt. Det kræver jo altid lidt tilvending, men det kommer nok

Men jeg kan ikke få søge funktionen til at virke. Jeg får 0 hits på "pudse væg" og det kan nok ikke passe

Nå men jeg leder efter tips i forbindelse med at pudse væge.

på forhånd tak!

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tjah nu er det ikke lige det jeg er aller bedst til, men jeg fik et råd af Svend L. om at et par dråber opvaske sæbe i vandet når du blander pudsen gør det væsentligt nemmere at få det til at blive på væggen, istedet for hele tiden at skvatte ned igen. Og sandelig om ikke det virkede, vægen skal selvfølgelig være fugtig inden du klasker mørtelen op.
Hvis det er en større væg og den er rimelig lige, så kan et par stykker rundjern, som kan nå fra loft til gulv, på 8 mm med en øje i toppen være en hjælp.

Du hænger dem op med 1 -1½ meter afstand, trækker puds på og bruger dem så som ledere, du kan trække af på med din retholdt eller lignende (lang vaterpas eller lige brædt).
Flytter den ene til næste sektion, fylder sporet op, trækker på puds på sektion 2 og så er første sektion sikkert klar til en tur i overfladen med pudsebrædtet.
Og sådan fortsætter du til du er rummet rundt, - for en amatør som mig, er det hundrede gange hurtigere, når jeg har et par faste ledere at trække af på hele tiden, plus væggen ender med at være lige.

Anbefaler at købe et "trækbrædt" = pudsebrædt lavet af stål, - til at trække pudset på med, det er bare meget nemmere/hurtigere end at bruge et alm pudsebrædt.

Pas på du ikke kommer bagefter med at pudse efter, hvis det bliver for tørt i overfladen er det umuligt at pudse sammen til en glat flade.

Som Håndværkeren skriver, - husk at forvande væggen, er den af mursten eller multiblokke, - så suger den værre end sand i Sahara, - så forvandingen er faktisk det vigtigste, hvis det skal hæfte ordentligt og ellers bliver det også lynhurtigt så tørt, at det er umuligt at pudse til glat overflade.
Tak for de gode tips, der er kommet indtil videre. Der er både hele væge der skal pudses samt reperationer, hvor det skal hænge samen med eksisterende puds. Der et både mursten, som tidligere har været pudset, samt nye gasbetonblokke.
Hvad bruger i? Jeg har hørt lidt forskelligt. Hvad skal jeg bruge?
Vådmørtel + cement
Vådmørtel + sand + cement
Murcem + sand
Færdigmix

Blandingsforhold?
Annonce
Jeg bruger færdig mix, ingen grund til at stå og fumle med blandnings forhold.
Hvis man bruger mørtel, er det så bakke eller sand mørtel man bruger til og pudse en stor væg med ?

JHK
Uhøflige fyr ! Start din egen tråd, du kan ikke tillade dig at bryde ind i en andens med dine spørgsmål
Det er nu helt ok med mig. Emnet er jo det samme.
OK !
Så vidt jeg ved er bakke mørtel grov og sandmørtel fin.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis