Kunsten at køle et telt ned med grøn energi om sommeren!

Hey folkens

Har googlet lidt og synes ikke rigtigt jeg kan finde noget håndfast som jeg kan bruge..

Problemet er at, når man sover i telt om sommeren, bliver teltet voldsomt varmt om morgenen når solen står op og bager direkte på teltet..

Tanken var så at man måske kunne udnytte noget af den kulde som jorden holder på samtidig med at man udnytter den sommersol som i forvejen varmer teltet op..

Solen står jo heldigvis op ca samme sted hver morgen, så jeg ville hænge et 12v amorft solpanel op vendt mod solen som så driver en blæser placeret inde i et pvc rør som er gravet ned i jorden.. Det giver den fordel at den automatisk starter når solen står op og så ville den kølige luft fra røret kunne hjælpe med at holde teltet køligt lidt længere tid..

Mit spørgsmål er så, vil man kunne hive kølig luft op fra jorden på denne måde? Kan det overhovedet betale sig?

Her en principiel tegning af ideen:

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror du vil få en bedre effekt ved at lægge røret ud så det suger luft på skyggesiden. Og så skal luften i toppen af teltet jo kunne komme ud.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ideen er ok, men der skal være en lufttilførsel i bunden af røret, du kan ikke trække luft op af et hul, uden der kommer luft til at andet sted fra. Så giver det vaccum, og ingen luft fra blæseren.

Mvh Thomas Hansen

Brug evt et stykke flexrør som du graver ned under teltet men med den ene åbning på skyggesiden. Så kan der komme luft til.

hej tvivler på at det vil virke du ville skulle grave meget mere rør ned for at luten ville kunne blive kølet så meget ned at det ville kunne mærkes, ellers kan du lige så godt bare lukke ingangen op og lad det blæse ledt ind,

nicolai

ide er gode nok det er jo det sammen som jordvarme, tem. i jorden i f.eks 1meters dybde er 5 grader året rundt, og jo længer du kommer jo varmer......
men som TH siger skal luften kunne cirkuler, at jeg så nok ville bruge et lukket system med væske det er en anden sag

Gøre det ordenligt eller lad være

Annonce
okay det kan være jeg er en lyseslukker her og ikke fatter pointen men....

jeg er selv campist i telt og jeg må tilstå når jeg ankommer til camping pladsen er det ikke lige at grave et dybt hul som falder mig først for !!! og jeg tror faktisk ikke at camping-fatter er vild med at man graver pladsen op !

løsningen må være noget andet end at grave et hul !!

PS: ja jordvarme/kulde er helt klart en vej frem.... men ikke i et telt på en campingplads

Seti

**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Nu ved jeg ikke hvor stort dit telt er, men hvorfor ikke beklæde teltets morgensol side udvendigt med folie som kan reflekterer solens stråler væk, såsom:

http://www.jaktmann.no/index.php?main_page=product_info&cPath=50_51&products_id=54&zenid=bdrjij3cvnmrjdvrab21q0v5f6
Jeg har faktisk engang for 4-5 år siden lavet et skole projekt om dette.

Og vi havde også lavet forskellige beregninger omkring energien fra jorden, men jorden er ikke hurtig nok til at optage varmen fra luften også en meget lang forklaring.

men vi kom frem til at den mest effektive måde at køle et telt ned på er ved at overrisle teltet med vand, da den fordampning der der så sker på telt dugen optager varmen fra teltet.

Køletekniker & Energiteknolog.

du skal simpelthen have en dug mere over teltet, dugen skal være isolerende udad og må ikke røre inderdugen. der dannes nu et isolerende lag luft. det er en stor fordel at have ventilation gennem teltet

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis