Spørgsmål angående renovering af badeværelse

Hej folkens.

Næste projekt herhjemme er renovering af vores eksisterende badeværelse fra 1966.

Der er pt. badekar, og da rummet kun er 6m2, vil vi gerne have en bruseniche frem for et badekar.

Vi kører på et begrænset budget, så bliver det for dyrt, bibeholder vi badekarret, men smider istedet et nyere i, med afskærmning i den ene side så man kan stå op der. Vi har ca 50.000 og gøre godt med, der skal dække alle håndværkere samt materialer. Vi bygger selv kabinen, og står for alt klargørende arbejde. En murer opsætter fliser, og en vvs'er ordner rør og afløb. Vi har fået et tilbud fra en murer på 26.000 kroner, hvor fliser er inkluderet. Dette efterlader 24.000 til vvs'er samt møbler, vask etc.

Mine spørgsmål er følgende:

1. Kan man flytte armaturet uden at skulle trække rør fra hovedhanen, ved at forlænge rørene, eller er samlinger der bliver muret inde forbudt? Vi vil ikke til at banke vores gulve op, for at komme til rørene, så kan det ikke lade sig gøre, vælger vi et badekar.

2. Hvis nej, hvilken fagmand kontakter man så for at få monteret et nyt badekar, eller er det evt noget man kan lave selv? Nogle bud på hvad det ca koster?

3. Hvad er kravene for vådrumssikring ved badekar? Kan man smøre en membran på, og sætte filt/væv på, eller skal der fliser rundt langs kanten, og x antal meter op?

På forhånd tak for jeres hjælp.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man kan lave meget, men har I overvejet hvordan de indmurede rør har det. 45 år gamle. Hvad type er det?
Alt efter hvordan den øvrige installation er med hensyn til placering af f.eks. vandvarmer og hovedhane og afstande så ville jeg nok overveje at skifte mest muligt af den installation. Og som minimum den del der kan føres bag de nye fliser på væggene.
Selv om det måske ikke er optimalt kan nye vandledninger jo føres i lofkonstruktionen.
Hej Groenner
Hvis man bærer sig fornuftigt ad og selv laver alle de ting man har mulighed for, kan man godt lave et 6m2 bad for 50.000,-
Men - hvis jeg var dig - da du tilsyneladende står lidt ligesom Moses ved det røde hav - ville jeg alliere mig med en ven/bekendt der ved noget om byggeri, hvordan det skal gribes an, hvad der kan lade sig gøre mm.
Alternativt - spørg her på LDS indtil du er klar over hver eneste detalje.

Har du haft en fagmand til at vurdere tibudet fra mureren? - er det for nye fliser fra gulv til loft + hele gulvet...eller hvad?
25.000 lyder lidt (for) voldsomt ....
Laver han også vådrumssikringen - og i hvilket omfang?

1. Ja - man kan godt forlænge rør for at flytte et armatur. Spørgsmålet er hvor klogt det er når du alligevel laver alt nyt.
2. ad 1
3. det er membranen der udgår vådrumssikringen - ikke fliserne. Så du kan fint sætte væv op og male ovenpå membranen.

Men - som sagt - find en god ven der kan rådgive dig...

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tilbuddet fra murer er udregnet efter at vi får bygget en kabine, frem for et badekar, og omfatter følgende:
Montering af 6 m2 gulv
Montering af 10 m2 væg
hulkehl rundt ved gulvet
vådrumssikring af gulv og vægge
fliser til 225 kr pr m2(15x15 fliser, hvid på væg, lys grå på gulv)
opretning af vægge, samt fuger og hvad der ellers er af materialeforbrug.

Det klogeste ville selvfølgelig være at føre nye rør, under gulvet, men tanken om at skulle banke alt op for at komme ned til de gamle rør, er ikke så tiltalende.

Vi har 400mm isolering på loftet, så loftrummet er ret koldt om vinteren.. Ville det ikke være farligt at trække vandrør deroppe, med hensyn til frostsprængninger?

Jeg var ellers af den overbevisning om at det var piv ulovligt at lave samlinger inde i en væg, for så at mure dem inde, men der tog jeg fejl?
Når det gælder vandrør er der intet krav om de udslidte skal fjernes.
Og hvis der alligevel skal nye klinker på gulvet er det ret oplagt at lægge nye rør i riller i det gamle gulv.
Hvis der skal trækkes vandrør på loftet skal de ligge på undersiden af isoleringen. Og det er ikke noget større problem når der anvendes Pex-rør-i rør. Ulempen kan være at koldtvandet opvarmes i sommerhalvåret. Ekstra rørisolering vil afhjælpe problemet delvis. Og risikoen for frostsprængning stiger såfremt huset står uopvarmet i længere tid.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også