Søger inverter.

Hej

Jeg går og lurer på at lave en lille vindmølle og evt købe et par solceller, som skal lade en 12/24V batteri bank op.

Men jeg mangler en inverter (12 ell. 24V til 230V ac) som kan slå over på elnettet når batterierne er ved at være drænet og slå tilbage til batteri når det er ladet op igen, uden at afbrydelser sekundær side.  findes det?

MVH
Henrik
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Henrik,

Ja, der findes noget der hedder en AC/DC-DC/AC inverter, som f.eks. bruges på nødstrømsanlæg med batterier..

De er ret dyre, så jeg ved ikke hvad du havde forestillet dig det må koste.. Vi har tilfældigvis et demosæt med batterier, som har været brugt i forbindelse med en brændselscelle, som back-up..

Den virker godt nok lidt modsat, den prioritere nettet, men det må kunne ændres..


 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Hej Kim

Det ser spændende ud, men jeg tror den er lige stort nok. Alene skabet er vist over mit budget.

Efter jeg skrev 1. indlæg fandt jeg denne her:

http://cgi.ebay.com/1500w-3000w-pure-sine-wave-power-inverter-dc12v-ac-230v-/330560543335

Men den kan ikke AC - AC. SÅ jeg tænkte på at overvåge spændingen og indkoble en eller flere strømforsyninger.. Er godt klar over at det er lidt klydt og klamp, men det er jo primært batteri den skal køre på... forhåbenligt

Inverteren koster ca 250$ og strømforsyning ca 1$ pr 10watt. Så det løber vel op i omkring 2000kr med 1000w forsyning. Virkningsgraden vil ved AC - DC / DC - AC være ca. 61%.

Man kunne måske også få inveteren til at svinge med el-nettets frekvens, så man bare kan switch over med et relæ?

ved ikke lige hvordan du havde tængt at din installation skulde virke men her er en som moske kan gøre det http://elfrasolen.dk/Produkter/Invertere/STUDER-Invertere.htm
Annonce
@anderswitt

Ja, det var lige hvad jeg ledte efter. Deres kombi inverter XPC 1400-12 er perfekt.
Men 11.000kr er vist lige i overkanten af hvad der kan rentere sig.
Prøv en mastervolt solar 600, måske kan den bruges. den koster ca. 4000kr
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis