hjælp til væg

hej

da jeg er ved og lave om på 1 sal, er lige blevet færdig med med skeletet og skal til og sætte gips på,men jeg vil sætte spånplader på .så der er lidt og skrue i og derefter gips plader

er en 10 mm spånplade ikke godt nok? kan købes i jem og fix til ca 56kr

eller er en 11mm osb plade bedre? til 99kr
det handler også meget om prisen,da vores bygge projekt er blevet lidt dyre.

skal bruge omkring 10 stk.

hilsen Mikael

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jo det burde være fint, men det ved vores lokale Koluda byg meget mere om.

Mvh.
Mikkel
Hej

Man skal være opmærksom på, at løsningen med træbaserede plader som spånplader eller OSB-plader bag gipsplader ikke er en godkendt løsning, som der ikke er garanti på fra gipspladeproducenternes side.

Jeg har set flere eksempler på revnedannelser i sådanne vægge, som så er meget vanskelig at udbedre.

Det er nemlig nok rigtigt.

Og det er lige præcis der for at man skal gøre det omvendt.
Først gipspladerne.
Og dernæst spånpladerne.
Så slipper man for at bruge uanede mængder af tid og penge på spartling, papirstrimler, mere spartling, slibning, mere spartling, slibning og finslibning samt støvsugning, støvmasker og gipsstøv alle vegne iøvrigt.
Om pladen er 9 eller 12 mm betyder jo ikke det store, hvor grunden til det kun at kunne skrue i pladen efterfølgende, jeg ville dog selv have montere 2 lag gips i stedet for, mindre risiko for revner, også kan det bære utroligt meget når der er monteret 2 lag gips.

Bruger man plader, vil jeg anbefale 9 eller 12 mm finer, da denne både er stærkere og mere skruefast end både OSB og spånpladen.
okay,hvis man nu bruger de 2 lag gips,nu kommer der nok et dumt spørgsmål.
Man skal vel ikke sparket det første lag og lægge det der tape???
og hvor meget skal lag nr 2 overlappe det første lag??

Annonce
Nej, 1 lag gips spartels ikke.

Gipspladerne forskydes udfra hvilken c/c afstand underlaget her.

Er det gipsvægge hvor underlaget står pr. 450mm, forskydes 1 og 2 lag 450mm, er det gipslofter hvor der er forskallet pr. 300mm, så forskydes samlingen 300mm
okay ,jeg tager sku 2 lag gips nu. Tak for hjælpen.
Godt valg...

Var så lidt.
Hvorfor vil I absolut have det gips sat op.

En eneste spånplade, 10 mm tyk er nok til at overholde kravene til klasse 2 beklædning.

Producenten Novopan anbefaler 12 eller 16 mm tykkelse. For spånplader. For så skal der ikke så mange regler op.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også