Bjørneklo

Jeg og nogle venner har været igang med at bekæmpe bjørneklo med Round Up.
Det har virket som gødning på planterne, som nu her 2-3 uger efter strutter af sundhed og kraft.

Er der nogen, der har erfaring for, hvad der virker??

Glem alt om formaninger om forurening, idet grunden er forurenet i forvejen, da det er en gammel losseplads, som er dækket til med jord og skal oprenses en skønne dag, når kommunen får mange penge.
Det handler om flere hektarer, så den med et hakkejern er ikke en farbar vej.
Det er den totale krig, der er vejen frem, men hvad skal våbnet være?

Det er vel lidt svært at få fat på flammekastere og napalm?



Med venlig hilsen
ktm

 

27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg snakker med en der har forstand på det imorgen, jeg vil ikke ringe til ham så sent.
Hvor meget er det KTM? Altså i hektar? Og har i DLG på Djævleøen?

Mvh.
Mikkel

Det vi har "ansvaret" for er vel på omkring 4-5 Hektar, ikke overalt, men spredt ud i klumper og desværre ind imellem anden vegetation, herunder dejlige brombær og på skrænter.
Nogle steder kan man køre med maskiner og mekanisk nedkæmpe dem, men mange steder er man henvist til at sprøjte.
Jo da, vi har også landbrug her ovre og dermed DLG eller Danish Agro!!
Det er ikke Kjøwenhavnstrup alt sammen!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Får elsker bjørneklo.

Jeg har set nogen fra Århus Kommune der bekæmpede bjørneklo, de havde en beholder med flydende kvælstof på ryggen og en sprøjte med en spids de stak ned i roden på planten: - 170 gr. død plante.

Det siges at hvis man kapper stænglen og fylder salt i dør planten, men det er nok ikke lovligt.
ktm.

Mener at vide at skov og natur styrelsen ved forsøg har med held brugt geder til at bekæmpe bla. bjørneklo med susses.

Bjørne klo skal holdes konstant nede for at det skal lykkes og det er geder gode til, om får også skulle ha' smag for denne plante skal jeg ikke kunne sige, men de er jo også nøjsomme dyr så hvorfor ikke.

Disse nøjsomme dyr (geder) kan stort set æde hvad som helst, selv en gammel papkasse kan de guffe i sig, har jeg set med egne øjne.

Måske lidt utraditionelt men måske en løsning når gift ikke har den store virkning.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Ikke at jeg ved noget, men er helt sikkert med på den naturlige tilgang her, Geder det er sgu da en god ide'

 If its not broken. DONT FIX IT!!!

 - Non semper ea sunt quae videntur -

Annonce
jeg hørte for år tilbage om en fyr der havde udviklet en tingest man stak ind i stænglen på bjørnekloen nede omkring roden, og så sprøjtede 3 dobbelt salmiakspiritus ind. Det skulle de heller ikke kunne lide, og produktet skulle heller ikke være giftigt for naturen.

Jeg havde renset min grillrist den anden dag, ved at lægge den i en pose med 3 dobbelt salmiakspiritus. Det der ramte græsset gkorde det også rimelig mørkt... så der er nok noget om snakken

mvh jan
Noget overrasket over at høre, at glyphosat ikke virker. Det har jeg da haft gode erfaringer med. 

Nu skal man jo ikke ligge "i den lave ende" af doseringsskalaen, når kløerne først er blevet så store som på dit billede.


Vi er også kommet frem til, at vi nok må være lidt mere heftige med at dosere!
Det nytter ikke at dosere som til almindelig ukrudt.
Vi prøver igen i morgen, hvis vejret holder.

Det er dog en uhyggelig plage, kan man se, når man kommer ind i den problematik, men sådan er det vel med alle invasive arter.

Med venlig hilsen
ktm

 

ktm.

Har læst på deklarationen for glycosfsat (samme annalyse som Round Up men meget billigere) og lavet det samme sted Cheminova.

Round Up i grøn plast dunke.

Glykosfsat i hvid plast dunke.

Giften virker allerbedst når der er dug på planterne, da giften optages gennem bladene.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Det er skam fra proff. kilde vi har det, og ham der er proffen bestemte mængderne ud fra de opgivne oplysninger.
Det er bestemt ikke det hundedyre, færdigblandede man kan købe i havecentrene!!
Jeg har lidt på fornemmelsen, at det måske blev for koldt i vejret, da vi sprøjtede, så væksten måske var gået i stå, og optagelsen derfor ikke gik som forventet.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis