Støbning af sokkel til isoleret skur

Hej,

Jeg skal til at lave et isoleret skur, hvor jeg skal støbe en sokkel. Jeg får gravet en rende ud 30cm bred, 90cm dyb og 17,5m lang (hele vejen rundt), hvis jeg så skal sætte en lecablok på 15X19X49 som skal gå 10cm over belægning vil det sige at mit behov for materialer er:
0,81 * 0,30 * 17,50 = 4,25m3
Og så vidt jeg kan se kan jeg klare mig med Bygma Basis cement, der fås i 25kg sække. Og som så skal blandes i forholdet 1 til 6 med 16mm støbemix.

MEN.....

4,25m3 bliver så til 0,60m3 cement og 3,65m3 byggemix, men man bestiller jo i vægt og ikke i rumfylde, så hvor meget skal jeg bruge. 

Og måske endda endne vigtigere: er der nogen af mine antaqelser ovenover, der er forkerte. Jeg er meget grøn på dette område.

Håber I kan pege mig i rigtig retning.

På forhånd tak.

// Mads

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er lidt stramt af regne med 30 cm til soklen, den bliver med garanti bredere når i graver den, derudover skal du ned til fast grund, denne kan jo lægge lidt dybere end forventet, så kan også betyde større mængde end først antaget.

Jeg ville bestille støbemixen hos en vognmand, her bestiller du bare de rummeter du skal have, husk at tage lidt mere, da det er fragten der koster mest.

Cementen kan du også bestille i m3, regner trælasten om for dig, så heller ikke noget problem.
Skrevet af millfarm på 09 maj 2011 20:27
Hej,

Jeg skal til at lave et isoleret skur, hvor jeg skal støbe en sokkel. Jeg får gravet en rende ud 30cm bred, 90cm dyb og 17,5m lang (hele vejen rundt), hvis jeg så skal sætte en lecablok på 15X19X49 som skal gå 10cm over belægning vil det sige at mit behov for materialer er:
0,81 * 0,30 * 17,50 = 4,25m3
Og så vidt jeg kan se kan jeg klare mig med Bygma Basis cement, der fås i 25kg sække. Og som så skal blandes i forholdet 1 til 6 med 16mm støbemix.

MEN.....

4,25m3 bliver så til 0,60m3 cement og 3,65m3 byggemix, men man bestiller jo i vægt og ikke i rumfylde, så hvor meget skal jeg bruge. 

Og måske endda endne vigtigere: er der nogen af mine antaqelser ovenover, der er forkerte. Jeg er meget grøn på dette område.

Håber I kan pege mig i rigtig retning.

På forhånd tak.
Den beregnede mængde skal du dividere med 0,8 for at få betonmængden. Beton vejer ca. 2000 kg / m3. Du kan bestille både cement og støbemix i rummål. I gamle dage var blandingen til fundament 1:4:7 som cement, grus og ærtesten.


fase
Hej er der ikke et stor svind i cement når det bliver blandet, tænker bare på mænkten af grus der skal til. går der ikke 1 m3 støbemix til 1 m3 færdig betong.

nicolai
nu er jeg blevet en del klogere på mit projekt - det er sgu lidt udfordrende som IT-kontor mand, der aldrig har lavet noget i denne stil før. 

Men det viser sig, at med den støbemix jeg har kig på, går der 1,2m3 støbemix på 1m3 færdig beton. 

Og blandingsforholdet 1:6 med cement og støbemix er korrekt.

Jeg vil tage ned i den lokale bygma i dag, for at finde ud af den rette mængde cement.

Når jeg skal sætte lecablokke i den våde cement, vil eksperterne herinde så anbefale, at jeg bruger noget lim i de lodrette samlinger mellem lecablokkene?

// Mads

Skrevet af millfarm på 16 maj 2011 11:38
nu er jeg blevet en del klogere på mit projekt - det er sgu lidt udfordrende som IT-kontor mand, der aldrig har lavet noget i denne stil før. 

Men det viser sig, at med den støbemix jeg har kig på, går der 1,2m3 støbemix på 1m3 færdig beton. 

Og blandingsforholdet 1:6 med cement og støbemix er korrekt.

Jeg vil tage ned i den lokale bygma i dag, for at finde ud af den rette mængde cement.

Når jeg skal sætte lecablokke i den våde cement, vil eksperterne herinde så anbefale, at jeg bruger noget lim i de lodrette samlinger mellem lecablokkene?

Nu ved jeg ikke, om du står fast på lecablokke som øverste det af soklen. Hvis jeg skulle lave skuret, ville jeg nok vælge at bruge fundablokke af den grund, at de ville være nemmere at sætte i den våde beton og derefter fyde op med beton og lige sætte nogle ankre i til at holde resten af konstruktionen fast med. Hvis du skal støbe gulv i skuret kunne du vælge at sætte en flamingoplade rundt langs soklen og støbe et betonlag på f.eks. 8 cm.+ 2 cm pudslag (det kan holde til en belastning på mindst 4000 kg.) under betonen lægges kapilarbrydende lag, fugtspærre og isolering. Hvis du vælger at sætte lecablokke, kan du lave en lodret fuge på ca. 10 mm, som du efterfølgende fylder op med en blanding ef sand og cement i forholdet 4:1.  Grunden til at jeg skriver sådan, er at betonen helst skal bruges /bearbejdes inden for 60 til 75 min. når der ikke er tilsætningsmidler i, og det er der formentlig ikke, når du selv blander. kommentaren med isolering osv er at det er forholdvis billigt at lave med det samme istedet for bagefter at sige havde jeg dog bare gjort.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis