Ændring af kælderloft

Jeg har en fin, varm og tør kælder med et rum som kunne kaldes for en gildesal i en villa fra 1952. Loftet består af forskallingsbrædder opsat på de bærende bjælker i stuegulvet. På disse brædder er der opsat strå med puds. Jeg ved ikke om der i denne konstruktion er et indskud af byggematerialer/ler.

Jeg kunne godt tænke mig at nedrive puds på strå samt forskallingsbrædder, så de bærende bjælker kommer til syne. Herefter ville jeg opsætte gipsplader mellem de bærende bjælker for at skabe en tæt og pæn afslutning op mod stuegulvet.

Er det en lovlig ændring og er der specielle forhold, jeg skal tage hensyn til?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du i stesdet sømmer nogle brædder op under pudsen med almindelig bjælkeafstand.
Og kanler dem synlige bjælker, (og ikke pyntebjælker) er problemet vel løst.?
Det er nemlig en småkompliceret affære at finde ud af om det går an at fjene pudsen.
Det handler om brand og hvor længe det tager inden bjælkerne kollapser. Rent teoretisk. Og det handler osse lidt om hvor mange etager der er i dit hus.
Hej Hpox

Tak for dit svar.

Ideen var også at få højere til loftet samt at sætte Rockwool efterfulgt af Troltekt mellem de bærende bjælker for at forbedre akustikken.

Huset har kælder, stueetage samt 1. sal.

Jeg har godt tænkt på brandregulativer, men skal gamle huse opfylde de nyeste krav, hvis man ændre loftkonstruktionen.

Ja, det skal de.
Ikke nødvendigvis de aktuelle brandkrav til nybyggeri - i bygningsreglementet, men det til enhver tid gældende brandkrav for boliger.
Og disse har ikke ændret sig meget de sidste 50 år.
Og enhver ændring vil nødvendigvis betyde at de aktuelle brandkrav skal opfyldes.
Et afdødt brandoffer vil jo nok ikke have megen forståelse for en undskyldning om at branden opstod i en 100 år gammel bolig. I modsætning til i en nyindflyttet ditto årgang 2011. :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis