Udstødning.

Halløj til båd kyndige.

Har nogle spørgsmål angående overstående.

Er forholds vis ny bagt ejer af en Volvo Penta (MD 1) og 17 ' Jolle.

På jollen er der en udstødning så vidt så godt.

Jeg vil gerne lave noget nyt, og så den anden dag en skrog-gennemføring i forskellige størrelser og udstødnings-slange i Biltma.

Skal der være "modstand" af en art som det der er i andre udstødninger?

Jeg spørger fordi der på nuværende er en "prop" fra en 200 L olietønde, som sidder lidt "skævt" med vilje ser det ud til.

Dette har tilsyneladende virket udmærket, men det ruster jo og det vil jeg gerne undgå, det må gerne se lidt pænt ud, jollen skulle gerne bruges til fornøjelse og afslapning og ikke ligne en rust bunke.

Vil gerne dæmpe lyden mest muligt, kan jeg F.eks. med fordel lede udstødningen ned til eller under vandlinien?

Og udstødnings slangen (ca. 2 " Ø den pynter ikke ligefremt, så vil gerne gemme den lidt   af vejen, gerne under dørken)

Og sætte en skydeventil på lige før skrog gennemføringen, som så skal lukkes/åbnes (ulempe men nødvendigt) hver gang jeg bruger motoren, eller er det en meget dum ide?

Er som sagt på helt "ny bund her" så vil blive meget glad for jeres vejledning og velmente råd.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den bedste måde at dæmpe på er ved at lade kølvandet gå igennem udstødnings slangen, der skal du have sådan en blande dims på lige efter udstødning manifoldet. Og den skal være lavet sådan at du kan åbne og lukke for vandet til den, det gør man som regel med en tregangs ventil, der virker på den måde, at når vandet ikke skal igennem udstødningen kommer det ud via et rør oppe i fribordet.
Din ide med at lade udstødningen komme ud under vandet, kan du godt glemme alt om, i værste tilfælde hvor din motor slår baglæns, suger den vandet op i forbrændnings kammeret, og det var så den motor.
Og så kan jeg forstå at du virkelig vil have kvalitet, så går du i en stor bue uden om Biltema og deres produkter.
Du kan jo sådan set godt lade udstødnings slangen gå under dørken, du skal så bruge en armeret udstødnings slange af gummi, men så skal det altså også vand igennem den. Og den skal tømmes for vand hver gang du vil stoppe motoren, da der ellers er riciko for at motoren ved tilbage slag hiver kølvandet ind i cylinderen  !
Jeg har lige lavet det paa min baad. Koebte en 2 tomme skrog gennemfoering, en lyd daemper( koebt hos palby marina til 700 kr), og det har virkeligt daempet udstoednings lyden meget paa min lille 1 cyl VP. alt i alt med det hele, forskellige fittings og ny flex slange staar det i ca 1800 kr. alle pengene vaerd.
Vh. team baatgaard
Tak til Håndværkeren.

Det var fint at få det sat på plads, med hensyn til Biltemas produkter, har jo også noget med pris og kvalitet, det siger sig selv man får som hovedregel ikke mere end der bliver betalt for, så er det slået fast. (har godt nok også undret mig over at noget sådan kunne laves og sælges til den pris) Men har slået det lidt hen i vor tid med masse produktion CNC og sådan.

Og den ide' med udstødningen under vandlinjen er jeg også helt med på er/var en af de dårlige, derfor er dette sted også ikke mindre end guld værd for en nybegynder udi motor sejlads, så det er også fastslået.

Så¨den tre-vejs-ventil den kunne måske købes ved Madsneds ø Marine eller andre steder når jeg kommer så langt.

Skal vist have mig en snak med en af de gamle fiskere på egnen, der må være en masse erfaring at høste af også.

Der sidder nu en udstødnings-slange gummi med flere lag lærred i den kunne måske genbruges ser i alle tilfælde frisk ud, men den skal da afmonteres og undersøges nøje før et evt. genbrug.

Kvalitet vil jeg gerne bruge nogle kr. på - - hellere det en en masse bøvl når jeg kommer på fjorden, så er mulighederne jo ikke så store for at bøde på noget fusk.

I sidste ende har det jo også noget med sikkerhed at gøre.

Så takker for din velvilje til at hjælpe en nybegynder på rette vej.

Også tak til team baatgaard for tips og indlæg.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Du skal selvfølgelig ha' en ventil på vandtilgangen, så den kan lukkes af, men i praksis står den altid åben, fordi i de fleste både er den ret vanskelig at komme til. Desuden vil pumpen hurtigt brænde af, hvis du glemmer at åbne hanen før start. Resten af tilgangen skal derfor være up to date og i en topkvalitet. Det vil også være en god ide at montere et søvandsfilter, for at undgå skidt i pumpen. Du kan i princippet godt ha' en 3gangshane på afgangsvandet, men med en gummislange, som udstødnig, skal man lige passe lidt på. Jeg har aldrig haft en, og har aldrig haft problemer af den årsag. Dog har jeg altid haft en lyddæmper, placeret nederst, så evt vand løber derned. Udstødningsslange skal være af den lufttætte slags, så den ikke lækker udstødning i båden. Biltemas instrumenter ser lidt søgnedags ud, men jeg aner ikke om de virker, da mit øje aldrig ville kunne vænne sig til dem. Jeg bruger wema , men der også en anselig prisforskel.
I praksis i familiebåde, har man jo adskillige vandtilgange/afgange, toilet , vask , motor mm. og hvem lukker dem op og i ved sejlads. Nej vel, men kvaliteten skal, som sagt, være i top.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
hej en vp 1 skal knalle og brage eller er det ikke en vp så kan mand lisågodt købe en kineser motor der snorre som en symaskine
jeg har en vp 2 den knaller og brager når den skal bestille noget det er ud af haven og ind igen ellers er det for segl
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Annonce
Hva-faen har du indtaget René, det må være noget usundt
Hej Lynæs
Af hensyn til forsikringen, skal bundhanen lukkes når du forlader din båd, ellers dækker den ikke hvis den går ned.
Mvh. kurt
Skrevet af wiliam på 09 maj 2011 17:43
Hej Lynæs
Af hensyn til forsikringen, skal bundhanen lukkes når du forlader din båd, ellers dækker den ikke hvis den går ned.
Mvh. kurt
Og vis os så lige bare 5 bådejere der overholder det !

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis