Materialer til nedsivningsanlæg tilsluttet bundfældningstank

Hej.

Jeg bor i Sverige, og mit spildevand fra huset blivet ledt ud til en 3-kamret bundfældningstank, og herfra til et nedsivningsanlæg. Anlægget er godkendt.

Nedsivningsanlægget er blot et 15 meter langt 110mm orange kloakrør hvor der er skåret en slids på 6mm pr. 40 cm, der går fra tanken, til et udluftningsrør. Dette er langt ned i 110 cm dybde, på et 40 cm bed af 16-32 vasket ral, og dækket til med jord.

Nu er nedsivningen så næsten stoppet, og jeg har fået kommunens tilladelse til at reetablere et anlæg på samme sted. Skal det flyttes betragtes det som en væsentlig ændring, og så skal der tages jordprøver, prøvegravninger og fanden og hans pumpestok, hvilket kommer til at koste 20.000 kr allerede før den første skovlfuld jord er flyttet.

Jeg har gravet et par 2 meter dybe huller (har en rendegraver), en halv meter fra røret, for at se om der var grundvand, det var det ikke. Jeg hældte tilmed en kubikmeter vand i hver hul, og dette sivede fint væk.

Jeg vil derfor lægge anlægget på samme sted, men vil gerne forbedre det.

For det første ligger siverøret for dybt. 160 cm til bunden af stenbedet er dobbelt så dybt som anbefalet.
For det andet er der kun ét rør på 15 meter, hvor jeg synes det ville være bedre med 2 rør.

Jeg ville derfor høre om det var muligt at købe en kombineret fordelingsbrønd og pumpebrønd. Altså en 400mm i diameter brønd man kunne sætte en dykpumpe i, der pumpede vandet op til to siverør jeg så ville lægge i 50 cm dybde, lægge geotextil over, og isolere med terrænbatts.

Dels ville det højere leje sikre bedre nedsivning, og brønden ville gøre vedligeholdelse (f.eks. spuling af siverørene) lettere.

Hvilken dykpumpe skal jeg købe? Hvilken fordelingsbrønd? Nogle erfaringer/anbefalinger og gerne links med priser.

Som en lille bonusinfo kan jeg sige, at mit elselskab har være så søde at grave 3 kabler hen over mit sivebed, så selv  om jeg har rendegraver, så skal der arbejdes med spaden. Tror i øvrigt at det er deres maskiner der har trykket mit bed, så det ikke tager særligt meget vand. Men det var under forrige ejers tid.

Alle inputs ville blive værdsat, da jeg pt. holder tingene kørende med en biltema dykpumpe over i naboens brønd, og er lidt desperat for at komme igang.

Skal siges at jeg indhentede pris på en totalenterprise, og de ville have 70.000 kr, og så mange penge har jeg ikke.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu skriver du at du bor i Sverige - er det her anlægget skal etableres, da det lyder som § 2 i den danske bekendtgørelse der kræver fornyet tilladelse som du nævner.

Nu forudsætter jeg i mine svar at det er dansk jord det etablere på - så må du omskrive det til svenske forhold.

Normalt etableres nedsivning ikke dybere end 80 cm pga. ring ilttilførsel. Det etableres generelt mellem 60 og 80 cm under terræn af hensyn til frost. Det etableres med 30 eller 45 meter sivestrenge alt afhængig af jordbundsforholdende.

Hvis det var mig og din nuværende tank ikke opfylder de skærpede krav (igen danske forhold), så vil jeg udskifte jorden ved de nuværende sivestrenge til Type-A jord og etablere 2 eller 3 strenge af 15 meter.

Alternativt vil jeg etablere et nyt sted - men det afhænger af om din BF-tank kan anvendes.

Forundersøgelse kræver pejling af grundvand og jordprøve. Det kan du selv ordne med et jordbord. En jordprøve (sigteanalyse) koster 1.500-1.800 kr.


/Mulle

 

 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis