Ventilator starter ikke Renault 19

Hejsa

Ventilatoren på min Renault 19 fra 94 starter ikke når bilen bliver varm.

Men er det mon ventilatoren eller en temperaturføler der er gået?
Kan man tjekke ventilatoren ved at koble den direkte til 12 v?

 

Christian

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Speedi på 07 maj 2011 15:40
Hejsa

Ventilatoren på min Renault 19 fra 94 starter ikke når bilen bliver varm.

Men er det mon ventilatoren eller en temperaturføler der er gået?
Kan man tjekke ventilatoren ved at koble den direkte til 12 v?


Prøv at kortslutte termostaten. Hvis ventilatoren så kører er det termostaten, der er defekt. Ellers er det ventilatoren. Inden du dødsdømmer nogen af de to dele så kontroller om der er et relæ der via termostaten styrer ventilatoren.
Du kan kontrollere ventilatoren ved at sætte den direkte til 12 Volt.


 


fase
det er nok ikke termostaten du skal kortslutte, men blæseren

 

Skrevet af uldal på 08 maj 2011 07:05
det er nok ikke termostaten du skal kortslutte, men blæseren


Til Uldal!
Hvorfor tror du, at ventilatoren og ikke termostaten skal kortsluttes? Hvis du kortslutter ventilatoren kan den ikke køre rundt og du lægger også plus og minus sammen med afbrænding af en sikring til følge, mener jeg.


 


fase
Operationen er ganske simpel,hvis du kan få hænderne ned i maskinrummet.
Pil de 2 ledninger af føleren som oftest sidder nederst på køleren(ellers følg ledningen fra blæseren)
Hold de 2 ledninger sammen og blæseren skal starte,starter den så skift føleren,starter den ikke så kontroler om der kommer spænding til blæseren,gør der det så skift blæsermotor.
Er der med kortsluttede ledninger ingen spænding til blæseren,skal du finde en defekt ledning/sikring(eller måske et relæ)
René
Annonce
Jeg har haft en ledning koblet fra blæseren til batteriet og blæseren startede, så mit bud er at det er føleren der er gået.
Vil kontakte min mekaniker i morgen for at få skaffet en ny

Jeg har samtidig fået problemer med at bilen bliver for varm, kan dette have noget at gøre med at blæseren ikke kører korrekt? Det er først kommet i går, og jeg ved ikke hvor længe blæseren ikke har fungeret.
Jeg har tjekket termostaten og den virker, og umiddelbart virker vandpumpen også

 

Christian

Skrevet af Speedi på 08 maj 2011 17:33
Jeg har haft en ledning koblet fra blæseren til batteriet og blæseren startede, så mit bud er at det er føleren der er gået.
Vil kontakte min mekaniker i morgen for at få skaffet en ny

Jeg har samtidig fået problemer med at bilen bliver for varm, kan dette have noget at gøre med at blæseren ikke kører korrekt? Det er først kommet i går, og jeg ved ikke hvor længe blæseren ikke har fungeret.
Jeg har tjekket termostaten og den virker, og umiddelbart virker vandpumpen også

Din ventilator burde ikke køre under normale omstændigheder, så hvis vandpumpe og termostaten er iorden, kunne du prøve at kontrollere om din køler er mere eller mindre stoppet af kalk og slam. Prøv evt. at skylle selve køleren igennem med en vandslange eller få den afkalket.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis