Tegloverligger over garageporte

Hej

Jeg er meget i tvivl om, hvorvidt det er muligt at benytte teglbjælker over mine garageporte. Som det fremgår af vedhæftede tegning er spændet ret stort, og der bliver jo kun 1/2 stenbreddes vederlag i enderne. Er det ikke alt for lidt, når det kommer ca. 10 skift sten ovenover ?


Selvbyggeren

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skal de yderligere bære en tagkonstruktion?

Jeg ville selv foretrække at lægge en jernbjælke op i stedet for, evt. en der kan dække begge porte, for at få mindst mulig nedbøjning, og så mure vangerne ud med samme sten, evt. flækkede.

Hvad med at mure en bue over portene i stedet for?

Med venlig hilsen
ktm

 

Du kan godt bruge tegloverliggere.
Men ikke kun en 1-skifte model.
Mindst 3 og nok 4 skifter høj skal den være. (Lidt smådyrt vil jeg tro)

Galvaniserede stålbjælker er nok billigere, men kræver jo en del arbejde med ommuringen.

Som ktm foreslår kan du godt lave en continuerlig bjælke, men den bliver jo noget lang og tung at håndtere.

Hvis du er rigtig snedig dropper du murværket over portene, lægger dine bjælke op i/under tagkonstruktionen.
Og laver en let konstruktion med beklædning over dine porte.

Selv om det jo nok ikke helt kan matsje et par buer, (f.eks. kurvehangsbuer) som ktm foreslår. :o)
Tak for svarene. Jeg har vedhæftet et billede, som viser status inden jeg begynder at mure.  Der bliver muret ind i selve portåbningerne og i midten, hvor man kan se en betonpille mellem portene skal der placeres en vindsøjle (HEB120), så er er ikke plads til alverden. Hvis det synlige foroven i portåbningen skal være tegl, er der vel ikke andre muligheder end teglbjælker ?


Selvbyggeren

Det korte svar er nej.

Lige i dit tilfælde, idet du har hele portinstallationen indvendig, får du synlig murfals hele vejen rundt.
Nederste skifte i din tegloverligger skal være 1-stensbredde.
De efterfølgende ½-stens.

Der kan være andre muligheder, snak med din teglleverandør om dem.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis