Donkraft drevet med luft !

Jeg har en donkraft som bliver brugt til at løfte et bort, men det foregår jo med håndkraft !
Er der nogen herinde der har en ide om den her kan laves om til luft !
Donkraft
Eller om man vil skyde pakningen ud ! Findes der nogen der kan gennemskue hvad den kan løfte når der er 8bar tryk ! Evt. Hvor mange kg 8bar løfter pr mc2 !

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

Jeg har en donkraft som bliver brugt til at løfte... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis beholderen til venstre er feks 10 cm i diameter og er pumpet med 8 bar lufttryk (blå) og den til venstre er et stempel med en diameter på 3,5cm.  Det brune er self. olie.
Hvor mange kg vil stemplet da kunne løfte ?

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

umidelbart vil jeg mene omkring 75 kg...

Du hæver jo ikke trykket pr cm2 , ved at have en stor buffertank, hvis du sætter et manometer, på det tynde rør, er der vel stagigvæk 8 ato.

Men er da ikke helt sikker på om det giver 625 kg, men vil nu ikke mene det er tilfældet.

mvh jens
Skrevet af DangMan på 08 maj 2011 20:43
Hvis beholderen til venstre er feks 10 cm i diameter og er pumpet med 8 bar lufttryk (blå) og den til venstre er et stempel med en diameter på 3,5cm.  Det brune er self. olie.
Hvor mange kg vil stemplet da kunne løfte ?

Vi går ud fra at systemet er i ro. der vil så gælde, at  momentet på begge sider er lige store.
Arealet af stempel 1 =pi/4*D12     areal af stempel 2 = pi/4*D22
Vi har så: 102*8 = 3,52*X  X= 100*8/12,25  X=65,31 kg



 


fase
Men det sjove er jo at hvis jeg tager stemplet for sig selv og fordobler det, så vil den vægt det kan løfte blive større !

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

Skrevet af DangMan på 09 maj 2011 16:36
Men det sjove er jo at hvis jeg tager stemplet for sig selv og fordobler det, så vil den vægt det kan løfte blive større !
Hvad mener du med tage stemplet for sig selv og fodobler det? For nu at få stillet min nysgerrighed, hvad skal det bruges til?


fase
Annonce
Det er nu ikke så underligt, at løfteevnen, bliver større, hvis du øger stempel/cylinder større.
Så er der jo et større areal, og det er det der giver den større løfteevne

Hvis det kun er en enkeltvirkende cylinder, så vær opmærksom på, at du kan risikere, det kun er arealet, af stempelstangens endeflade, der tæller med, ved udregning af løfteevnen.
Det kommer helt an, på opbygningen af cylinderen.

mvh jens
Jeg har bygget en lift til min MC. Liften er bygget op omkring en værksteds donkraft ! Det er som sådan også rigtig godt, nu har jeg bare forelsket mig i ideen om at få den til at virke med en pumpe af en art og helst lydløst ! Derfor var det jo ideelt med at bruge kompressoren som er i et andet rum og der er ført slanger og udtag ind i værkstedet !
Problemet er at donkraftens løfte cylinder har et stempel på maks 3,5 cm i diameter. Det var derfor jeg gerne ville ha lavet en form for simpel forstærker !

På biledet er den ikke helt færdig... gammelt billed, den er færdig og i flittig brug


Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

hvad med en elektrisk donkraft eller to fra t-hansen de virker faktisk fint mener de kan løfte 1000/1500kg tror de ligger på ca 300dkr de køre også ok hurtigt
casper.

el donkraft er ikke gode til mc lift.
af sakse typen.!

men elektrisk hydravlisk donkraft af cylinger type. er at fortrække.!!!

en udgave med elpumpe med slange til løfte cylinder
måske med 20tons tryk.?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis