Dræn

Hej

Jeg har læst en del indlæg her på siden men synes ikke rigtig jeg kan finde hvad jeg søger. 
Jeg har et kælder som ligger halvt under jorden. Nogle steder trænger der en smule fugt ind og bag en gips væg kan jeg se der er begyndende svamp.
På den ydersiden af muren er der anlagt bede med buske og ligende. 
Min plan er at jeg vil grave et 80 mm filter dræn ned som jeg vil koble på nedløbsrøret  på hver side af huset. 

Det er så her spørgsmålene kommer. 
Jeg vil gerne isolere fundamentet under jorden. Men hvad bruger man? Terrænbatts, facadebatts eller noget helt 3? Har set på flere forskellige typer. 
Hvor langt skal man ned for for at få bedst effekt? Kan sige at fra gulvet inde er der ca. 70 cm op til jordoverfladen. 
Kunne jeg evt. nøjes med at smøre tjære eller ligende på ydremuren frem for isolering?

Det var vist de ting jeg kunne finde på at spørge om

På forhånd tak!

Michael
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
mpalle.

Mener helt bestemt der findes nogle specielle plader (kraftig plast materiale) der kan gøres fast på sokkelens-yderside som kan afhjælpe fugt i kældre.

Har set det for efterhånden mange år siden, hvor en enlig ældre dame var i gang med sådan et projekt.

Med sådanne plader, som på overfladen lignede store Lego klodser (de store knopper) på ydersiden, som var beregnet til at grave ned.

Helt ind mod sokkelen i fuld dybde, men helt billige som jeg husker det var det vist ikke for materialerne til dette.

Ved ikke om asfalt/tjære alene kan gøre din kælder tæt, men kan sikkert ikke skade.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Kel støbes udvendigt der kælderydervæg møder kældergulv. Membran fæstnes i tjærelign. produkt 500 mm op ad kældervæggen og ud over kel og kant på gulv. Derefter monteres platonplader, til sidst - siden du har åbnet op - kan du isolere med sundolit med drænriller og filt. Så er der drænet som lægges, i en pose med ærter. Op langs sundolitten fyldes med ærter100-200mm fra isoleringen.

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

hej palle

drænet skal helst ligge 30 cm under den del som det skal tørholde, i dit tilfælde kældergulvet, men under ingen omstændigheder dybere end fundamentet.
hvis kældergulvet er 70 cm under terræn, så burde fundamentet være 20 cm længere nede, men jeg ville nok lave et perøve hul eller 2 for at være sikker.

når du så er ved at være klar til dit dræn kan du gå i gang med at grave, men max en halv side på huset af gangen

har du styr på opbygningen af drænet??

du kan enten sætte de noprede plader på fundamentet, men de isolerer ikke. eller du kan købe flamingo plader med fibertex og vandriller, bare spørg efter dem i det byggemarked.
pladerne skal helt ned til bunden af drænet.

det der med at tjære muren bruger man ikke mere, men hvis fundamentet er meget ujævnt kan det være nødvendigt at pudse den groft op.

og lige til sidst husk nu at dræn er aut kloakmester arbejde, men vælger du at lave det selv, så overvej at få en aut kloakmester til at koble drænet til eks afløbssystem
hej palle

drænet skal helst ligge 30 cm under den del som det skal tørholde, i dit tilfælde kældergulvet, men under ingen omstændigheder dybere end fundamentet.
hvis kældergulvet er 70 cm under terræn, så burde fundamentet være 20 cm længere nede, men jeg ville nok lave et perøve hul eller 2 for at være sikker.

når du så er ved at være klar til dit dræn kan du gå i gang med at grave, men max en halv side på huset af gangen

har du styr på opbygningen af drænet??

du kan enten sætte de noprede plader på fundamentet, men de isolerer ikke. eller du kan købe flamingo plader med fibertex og vandriller, bare spørg efter dem i det byggemarked.
pladerne skal helt ned til bunden af drænet.

det der med at tjære muren bruger man ikke mere, men hvis fundamentet er meget ujævnt kan det være nødvendigt at pudse den groft op.

og lige til sidst husk nu at dræn er aut kloakmester arbejde, men vælger du at lave det selv, så overvej at få en aut kloakmester til at koble drænet til eks afløbssystem

De plader maskinsnedker omtaler hedder Platonplader.

 

Men når du alligevel skal i gang med udgravningerne så lav det ordentligt.

Du graver ud.

Renoverer kælderydervæggen.

Derudenpå omtalte platonplader.

Isolerer med drænbatts, måske Flamingotypen.

Forneden Omfangsdræn m/ filterkrus.

For oven afsluttes med en afdækning af en slags.

Tilfylding.

 

Du kan søge lidt på omfangsdræn, platon osv.

 

Nu bliver udgravningen ikke særlig dyb i dit tilfælde, men du må ikke ”åbne”  For lange stræk af gangen. Alt efter husets konstruktion naturligvis.

Du har principperne her: http://www.trelleborg.com/upload/Ph...202007.pdf 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis