Øl køler

på roskilde i år skal jeg være med til at bygge en jord køler.

den kommer til at bestå af 5 brønde Ø 80-110 i 1500 længde, de skal tætnes i begge ende, med en indgangs og udgangs slange,
de 4 brønde forbindes i serie, og der tilsluttes en lille pumpe.

oppe over jorden har vi en tank, drænrør uden huller (er planen) Ø160 og inden i den et andet rør ca Ø70, hvor vores dåse øl ligger. det hele er et lukket system, hvor vandet cirkulere rundt om røret med øl og luft.

spørgsmål 1 (der kommer nok flere

disse brønde havde vi planlagt skulle være zink nedløbsrør, der blev loddet tæt. det er desværre en smule over vores bugte,

derfor er alternativet at arbejde i plast, (dårlig varmeorverførsel)

eller i spiorør, meget billigt god varmeoverførsel

det store spørgsmål kan man svejse eller på anden måde tætne spirorør helt !! ?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hmm, forstår ikke helt systemet, hvis du har en større beholder overjord end under jorden er det svært at holde koldt. Man burde jo opbevare øllet under jorden også først når man skulle bruge dem flytte dem op. dette kunne jo evt. laves som et magasin med dåser også en form for bane hvor de kan flyttes om altså et rør med 2-3x Ø af en dåse og en pal som så kører rundt på et bånd som kan løfte øldåsen op. Mener at have set en færdig model af dette på nettet et sted.

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

en noget simplere version her. men man må jo godt låne ideer http://www.mortenkjarulff.dk/olkalderen

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

hej. igen,

ja ved godt at der er mange måder at lave det lettere på, men da vi er ingenør studerende skal det være lidt mere hightech end et hul i jorden. (desvære)

det vigtige er om man kan svejse eller på anden måde tætne Spiorør så de bliver til en tæt lukket beholder.
Lidt off topic, men hvorfor hedder den eCool? Den bruger jo ikke strøm?

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

Nu er jeg ikke sikker i min sag, men er spiro rør ikke galvaniseret? Og synes jeg har hørt noget med at svejse på galvanisering giver noget vand i lungerne medmindre man gør det på en speciel måde, bare lidt en heads up hvis det evt. var

 - mvh. Esben

når man skal svejse på galvansert rør.
er det en fordel med udsugnings anlæg.!
for at suge svejserøg ud.
eller udenfor i lidt vind.! ( i brise)
for at blæse røgen væk fra dig. under svejning.

at svejse på gavanisering er lidt bøvl at svejse på. især når godset er tyndt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis