Tjærebehandlede stolper

Hej

Jeg skal i gang med at bygge et skur/stald til mine kødgeder. Det skal være på ca 50m2 og skal gerne kunne holde i mange år. Jeg har for et par år siden købt 10 store elmaster til formålet (12-14m lange og 30-40cm i diameter i tykkeste ende). De skal bruges til stolper og rem (er helt bevidst om stolpernes giftighed). Huset skal være ottekantet med en stor stolpe i midten. Regner med at lægge græstørv på taget. Siderne skal beklædes med Kalmarbrædder og så skal der være en form for indvendig væg med nogle plader, der kan klare fugt fra strøelse og gedemøg, i vinterhalvåret.
Mit spørgsmål går på om jeg skal placere stolperne på jern og beton eller om jeg ligeså godt bare kan grave dem i jorden. Stolperne er ca 40 år gamle men stadig helt massive og har ikke tegn på nogen form for nedbrydning. Vinder jeg ret meget (håldbarhed) ved at sætte beton og stolpesko under? Umidelbart tror jeg nemlig at huset bliver mere robust ved at grave dem ned. Og samtidig gætter jeg på at stolperne sagtens kan holde i flere årtier endnu før de begynder at medbrydes. Eller risikerer jeg at stolperne måske nok kan holde, men at fugt fra dem kan vandre fra jorden til de dele af huset, der ikke er tjærebehandlet?
Er der andre der har erfaringer med sådanne gamle supermaster?

V.H. Ejnar
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Ajner.

Jeg kan ikke se hvorfor de ikke skulle kunne holde til at stå i jorden, du kan given den del der skal stå i jorden en ordentlig omgang tjære, så skal det nok holde din tid ud.
Som beklædning indvendigt kan du jo bruge forskalnings bræder, eller en vandfast +finer du skal nok op i en 16 mm. for at den kan holde !
Det er helt afgørende for din konstruktions stabilitet om du graver stolperne ned - eller ej.
Så det må da vist være sagen med en nedgravning.

Men vist om eternit er gedebukkesikkert? :o)
Hvis beklædningen indvendigt ikke skal isolere, vil forskalnings bræder sat op med mellem rum, nok blive det billigste og mest G-e sikert
tak for alle input. Glad for i også ville grave dem ned. Tror de holder i flere årtier endnu, og det er også langt hurtigere at komme igang, end hvis jeg skulle til at støbe først. Eternit kan sikkert godt hold til gederne, specielt hvis jeg nøjes med at bruge det på den nederste halve meter e.l. men ellers kunne man jo godt bruge forskalling, og så evt lave det så brædderne ville være nemme at skifte, når de med tiden blev møre. Havde nu tænkt mig at holde øje med dba o.l. i håb om at finde noget aflagt staldinventar med nogle vandfaste plader. Og så nogle gamle fortovsfliser som gulv.
Men mange tak for input
Skrevet af ejnardahl på 08 maj 2011 15:55
tak for alle input. Glad for i også ville grave dem ned. Tror de holder i flere årtier endnu, og det er også langt hurtigere at komme igang, end hvis jeg skulle til at støbe først. Eternit kan sikkert godt hold til gederne, specielt hvis jeg nøjes med at bruge det på den nederste halve meter e.l. men ellers kunne man jo godt bruge forskalling, og så evt lave det så brædderne ville være nemme at skifte, når de med tiden blev møre. Havde nu tænkt mig at holde øje med dba o.l. i håb om at finde noget aflagt staldinventar med nogle vandfaste plader. Og så nogle gamle fortovsfliser som gulv.
Men mange tak for input

Lige et sidste input. Prøv at se om der er et lille rundt mærke på masterne, hvor der står BRUS. Det var en sending master, hvor imprægneringen ikke var i orden. Dette gjorde at masterne rådnede op indefra og kunne ikke ses.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis