Input til tagkonstruktion på ny garage med fladt tag

Hej,

Vi er i færd med at bygge en garage og skal snart igang med at bygge tagkonstruktionen, som jeg godt lige vil have andres mening om inden jeg får lavet noget der ikke er holdbart.

Taget skal være fladt og opbygges med tagpap der skal brændes på tagkrydsfiner af en prof.
Spærtræet spænder over ca. 4,2 meter og jeg er kommet frem til at dimension 195 x 45 mm lagt med 40 cm mellemrum er ok. Spærtræets ene ende monteres på en rem med egnede beslag. Remmen er monteret på husets gavl. Den anden ende af spærtræet hviler med ca. 20 cm på garagemuren, der er opbygget af 30 cm fundablokke.

Mht. fald så bliver det lavet vha. kiler og planen er at lave noget der ligner et "kuvertfald" (tror jeg nok det hedder) som leder vandet til tagbrønden. I vedhæftede ses hvor tagbrønden tænkes placeret. En del af husets tagvand ledes ud på garagetaget. Jeg har en bekymring mht. tagbrønden og risikoen for at den tilstoppes af blade mv. da vi bor i et skovområde. I så fald vil taget fungere som et bassin med op til 5 tons vand i og det kan konstruktionen næppe holde til???

Input og kommentarer modtages meget gerne.

På forhånd tak!

Hej, Vi er i færd med at bygge en garage og skal... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Orla,

Desværre er det ikke muligt at lave ventilation i begge ender af spærrerne, da konstruktionen svarer til det der vistnok kaldes tagkassetter, som er lukkede af gavlmuren i den ene ende og gasbetonblokke i den anden ende (se evt. dokumentet jeg har vedhæftet i mit allerførste indlæg).
Så derfor hele problematikken med at save/bore ventilationshuller i kilelægterne.

Har godt med i planerne at det vil betyde at vi skal skrue mere op for varmen i huset, når garagen kobles med på ventilationsanlægget. Håber dog at det bliver minimalt idet garagen bliver godt isoleret.

Du skal bruge et hulsav bor og ikke et kop bor.
Det  borer et hul på et par sekunder, det har 2-5 HM platter ligesom en rundsav.

http://www.carl-ras.dk/e-shop/bitsboroghulsave/hulsave/hulsavehm/hulsavhm/
Så har fået boret en hulens masse Ø40 mm huller i "kilerne" der ligger oven på spærrene. Det gik med en alm. hulsav (eller 2 som også er ved at være ret sløve nu) og en kompakt boremaskine på 600 W. Oprindeligt started jeg med en på 300 W og den kunne knapt trække boret hulsaven når man kom lidt ind i træet. 

Min tanke er nu at etablere en udluftning i form af et Ø100 spiro-rør fra hulrummet over garagens kommend loftisolering og igennem gavl-muren ind på huset loft og videre op til en taghætte. Udluftningsrøret skal gå ind igennem gavlen midt i garagens længde. På den måde håber jeg at der vil kunne skabes en god ventilering fra begge ender af garagens udhæng og op til taghætten, hvor der eftersigende skulle være et undertryk.
Planen er desuden at montere en eller flere fugt-sensorer i hulrummet, så luftfugtigheden kan følges løbende. Hvis det viser sig at ventileringen er utilstrækkelig monterer jeg en eller flere fugtstyrede ventilatorer (evt. solcelledrevne).
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis