Input til tagkonstruktion på ny garage med fladt tag

Hej,

Vi er i færd med at bygge en garage og skal snart igang med at bygge tagkonstruktionen, som jeg godt lige vil have andres mening om inden jeg får lavet noget der ikke er holdbart.

Taget skal være fladt og opbygges med tagpap der skal brændes på tagkrydsfiner af en prof.
Spærtræet spænder over ca. 4,2 meter og jeg er kommet frem til at dimension 195 x 45 mm lagt med 40 cm mellemrum er ok. Spærtræets ene ende monteres på en rem med egnede beslag. Remmen er monteret på husets gavl. Den anden ende af spærtræet hviler med ca. 20 cm på garagemuren, der er opbygget af 30 cm fundablokke.

Mht. fald så bliver det lavet vha. kiler og planen er at lave noget der ligner et "kuvertfald" (tror jeg nok det hedder) som leder vandet til tagbrønden. I vedhæftede ses hvor tagbrønden tænkes placeret. En del af husets tagvand ledes ud på garagetaget. Jeg har en bekymring mht. tagbrønden og risikoen for at den tilstoppes af blade mv. da vi bor i et skovområde. I så fald vil taget fungere som et bassin med op til 5 tons vand i og det kan konstruktionen næppe holde til???

Input og kommentarer modtages meget gerne.

På forhånd tak!

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Spærene skal forankres til garagevæggen.

Det er vist et kuvertfald ja.
Du kan sikre mod ophobning af blade ved simpekthen at undlade bladfanget.
Bla. fordi tagnedløbet SKAL tilsluttes et sandfang på vejen mod det videre afløbssystem.
Endvidere kan du lave et såkaldt signalafløb.

Det simpleste er et ordentlig hak i sternen over garageporten, således at når vandet står op måske 15cm over tagnedløbet vil der løbe vand ud signalafløbet. (Som jo ikke må være stoppet) Der findes andre måder at lave et signalafløb på.
Du kan osse lave to tagbrønde.



I dag fik vi sat 2 skifte af lecablokke (30 cm brede). Oven på disse skal der sættes 2 skifte lecablokke, 20 cm brede) og disse kommer til at udgøre murkronen som tagpappen kommer til at gå op ad og fastgøres på toppen. Skal  på udkig efter en egnet kappe på toppen. Enten zink, alu eller stål som er lakeret. Er der nogen der har forslag eller inspiration til hvad man bør vælge her?

Tak for tippet med at lave et signalafløb. Jeg overvejer at lave det som et eller flere rør der går igennem murkronen. Det vil også være en form for nødafløb hvis afløbet stopper.
Tror jeg vil satse på kun at have en tagbrønd.
Ellers gælder det nok bare om at holde øje med ophobningen af blade på taget hvert efterår og så fjerne dem om nødvendigt.

Spærerne forankres til garagemuren med vinkelbeslag og for cirka hvert 3. spær er det indstøbt kraftigt patentbånd som skrues fast til spærret. I husgavlen bliver der savet huller ud så spærene sættes ind i muren og hviler på denne.

Har tegnet lidt på spærkonstruktionen. Tror jeg vælger 45 x 245 mm som de første spær yderst i "siderne" for så at ende med nogle 45 x 195 mm på midtersetionen af taget. På den måde behøver kilerne ikke at være så store i "siderne". Kan nogen iøvrigt bekræfte at 45 x 195 mm er ok til et spænd på 4,2 meter?

Faldet skulle gerne være min. 2,5 cm pr. meter. Er det ikke typisk standard for flade tage med tagpap?

Mht. tagkrydsfiner (m. fer/not) er det så ok at vælge 15 mm? Og skal pladesamlinger ske over et spær eller er det ok at lave pladesamlinger imellem spærerne?

Håber nogen kan hjælpe med at svare på alle mine spørgsmål
Skrevet af Maskinmesteren på 07 maj 2011 23:03
I dag fik vi sat 2 skifte af lecablokke (30 cm brede). Oven på disse skal der sættes 2 skifte lecablokke, 20 cm brede) og disse kommer til at udgøre murkronen som tagpappen kommer til at gå op ad og fastgøres på toppen. Skal  på udkig efter en egnet kappe på toppen. Enten zink, alu eller stål som er lakeret. Er der nogen der har forslag eller inspiration til hvad man bør vælge her?

Tak for tippet med at lave et signalafløb. Jeg overvejer at lave det som et eller flere rør der går igennem murkronen. Det vil også være en form for nødafløb hvis afløbet stopper.
Tror jeg vil satse på kun at have en tagbrønd.
Ellers gælder det nok bare om at holde øje med ophobningen af blade på taget hvert efterår og så fjerne dem om nødvendigt.

Spærerne forankres til garagemuren med vinkelbeslag og for cirka hvert 3. spær er det indstøbt kraftigt patentbånd som skrues fast til spærret. I husgavlen bliver der savet huller ud så spærene sættes ind i muren og hviler på denne.

Har tegnet lidt på spærkonstruktionen. Tror jeg vælger 45 x 245 mm som de første spær yderst i "siderne" for så at ende med nogle 45 x 195 mm på midtersetionen af taget. På den måde behøver kilerne ikke at være så store i "siderne". Kan nogen iøvrigt bekræfte at 45 x 195 mm er ok til et spænd på 4,2 meter?

Faldet skulle gerne være min. 2,5 cm pr. meter. Er det ikke typisk standard for flade tage med tagpap?

Mht. tagkrydsfiner (m. fer/not) er det så ok at vælge 15 mm? Og skal pladesamlinger ske over et spær eller er det ok at lave pladesamlinger imellem spærerne?

Håber nogen kan hjælpe med at svare på alle mine spørgsmål
Dit fald er lige efter forskrifterne nemlig 2,5 cm pr meter. Så skal du huske at din tagbrønd idag skal være formonteret med underpap JVF. TOR`S anvisninger.
Det er fordi man ser en del vandskader ved tagbrønde idag fordi der bliver sløset lidt med varmen ved en tagbrønd. Så sikrer man sig nu ved at sige der skal være formonteret underpap på tagbrønden.

Hvis du laver flyvesamlinger mener jeg klart du skal have lasker under samlingerne.


Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Skrevet af Maskinmesteren på 07 maj 2011 23:03
Enten zink, alu eller stål som er lakeret. Er der nogen der har forslag eller inspiration til hvad man bør vælge her?
Jeg ville få lavet nogle zink afdækninger hos din lokale blikkenslager til formålet.

Skrevet af Maskinmesteren på 07 maj 2011 23:03
Kan nogen iøvrigt bekræfte at 45 x 195 mm er ok til et spænd på 4,2 meter?
Jep, det kan jeg.
Bjælkespær i 45x195 kan sagtens spænde 4.2 når de lægges med c/c afstand 600, så med 400mm afstand får du bare en mere stabil tagkonstruktion.

Skrevet af Maskinmesteren på 07 maj 2011 23:03

Mht. tagkrydsfiner (m. fer/not) er det så ok at vælge 15 mm? Og skal pladesamlinger ske over et spær eller er det ok at lave pladesamlinger imellem spærerne?
Ja, hvis du vælger at lægge dem med c/c afstand 400mm er 15 mm okay, jeg ville skære dem over bjælkespærene, der giver jo kun et spild på 40mm så kan slet ikke betale sig at overveje flyverstød i pladerne, da disse også skal understøttes.

Tak for de mange tilbagemeldinger!

Jeg skal nu i gang med spærmontagen og spærrene kommer til at hvile på henholdsvis ydermuren af lecablokke og så stikkes de ca. 10 cm ind i hullerne der er lavet i husets gavlmur. På muren af leca-blokke påtænker jeg at fastgøre spærene med kraftige vinkelbeslag og skruerne til fastgørelse i lecablokkene bliver f.eks Fischer SXR-FUS. (Ca. hvert 2-3 spær forankres med vindtrækbånd). Har læst i en anden tråd at det optimale ville have været at montere en træregel oven på leca blokkene og så montere spærrene herpå. Det fandt jeg dog ud af lidt for sent og det vil kræve en del ændringer som jeg helst ikke vil ud i nu.

Så er der lige et par spørgsmål igen

- skal spær-enderne lægges oven på tagpap, når nu spærrene kommer til at ligge direkte ovenpå leca-blokke v. ydervæggen og mursten i gavlen?

- vil det være nok at fuge med f.eks byggesilikone omkring spær-enderne der stikkes ind i hullerne i gavlen og evt. bruge trækiler til at fastholde dem helt? Eller skal de fastgøres med beslag og skruer? Det skal bemærkes at spærene ikke kan forskydes i konstruktionen da de fastholdes af henholdsvis hullerne i gavlen og murkronen.

Annonce

Update: Jeg monterede tagplader i juni sidste år og fik derefter et prof-firma til at brænde tagpap på. Herefter er garageprojektet sat lidt ned i tempo pga. familieforøgelse. Jeg fik dog monteret garageport, 2 døre og et vindue inden vinteren satte ind.

Pt. er jeg nu klar til at komme lidt videre og skal i gang med at isolere under taget. Her har jeg nogle betænkligheder mht. at undgå råd og svamp i tagkonstruktionen. Jeg er kommet frem til at der kan være 3 muligheder:

1. Isolere så der er 50 mm luft over isoleringen og op til tagpladerne og skabe ventilation over hele tagkonstruktionen, ved at save ventilationshuller ud i de lægter jeg har monteret som kiler over hvert spær. (Faktisk var jeg gået i gang med at save ventilations huller og det vil være en ret stor opgave at fuldføre - se fotos herunder)
 


2. Isolere helt op mod tagpladerne og montere en hygrodiode dampspærre der tillader evt. fugt at forplante sig ned i garagerummet. Det kræver eftersigende at tagfladen ikke må være i skygge og vores garagetag vil netop være i skygge om formiddagen, hvorefter den rammes af solen op til sidst på dagen. Men kan det accepteres når skyggen kun forekommer en del af dagen?

 3. Som 2. men med ca. 50 mm luft over isoleringen og op til tagpladerne.

 Jeg er mest stemt for 2. eller 3. men bekymret for at det netop vil kunne skabe uheldige fugtforhold.

 Er der nogle fagfolk eller andre med erfaring som har nogle input der kan hjælpe mig til en beslutning??

PS: Hvis der er stemning for det opretter jeg gerne et galleri for garagebyggeriet.

Jeg ville vælge løsning nummer 1, da hygrodioden er utrolig dyr, ligesom de andre diffusionsåbne damspærre, jeg ville vælge en ventileret løsning, det er altså stadig den optimale løsning.

Og ventilations hullerne kan nemmere laves med et kopbor eller større sneglebor.
Hej
Jeg ville vælge 50 mm luft over isoleringen, og så sørge for at der er en god mulighed for ventilation i begge ender af spærfagene.

Skal garagen opvarmes?
Hej Kolouda og Orla,

Tak for svarene! I understreger begge det jeg nok selv godt kan se som den optimale løsning, men desværre osse den mest tidskrævende pga. de ventilations-huller der skal laves. Desværre er spærafstanden kun 400 mm og det giver ikke meget plads til en kraftig boremaskine med kopbor, så derfor gik jeg over til at bruge en stiksav. Prøvede tidligere med et halvsløvt kopbor og på en lille boremaskine og det gik overhovedet ikke. Måske jeg skal prøve at købe et nyt kopbor f.eks Ø40 el. Ø50 mm og så montere det på en vinkelsliber.

Ventilationen ved udhængende vil konstruktionsmæssigt blive 200-300 cm3. Mener at 200 cm3 er kravet ved den længde vores garage har (11 m).

Mht. opvarmning af garagen, så vil jeg se tiden an om det skal være konstant eller kun ved ophold derude. Der er mulighed for at køre centralvarme derud og montere en eller flere radiatorer. Det skal desuden bemærkes at jeg har planer om at trække ventilationsrør (ind-og udsugning) derud fra vores Nilan Comfort 300 genindvindingsanlæg, som skulle være dimensioneret til at dække det samlede antal kvm for hus og garage. Hvis genvindingsanlægget klarer at holde temperaturen tilstrækkelig vil jeg ikke gøre mere omkring varmeinstallation. Har læst meget omkring brug af dampspærre i garager og med mine planer vil det optimale vel være at montere en dampspærre.

Summasumarum: Igang med at lave ventilationshuller på den ene eller anden måde....

Hej
Du misforstår mig vist da jeg mener at du skal have ventilation ved begge ender af dine spær, så luften kan komme ind i den ene side og ud i den anden!

Jeg ville montere en tæt dampspærre i forbindelse med isolering.

Det med ventilationsanlægget kan nok godt hjælpe i garagen, men det forringer din varmetilførsel i boligen.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis