Så er det slut

En bekendt har denne skude, som han nu hugger op, der er en del brugbare dele, og der ligger en fin ca. 120 hk 6 cyl. BMC diesel med en yderst kultiveret motorgang og forsynet med et PRM gear, hvis nogen skulle mangle en sådan, der er også et kraftigt hydraulisk styretøj.


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Utroligt at manden har turde sejle rundt i det rådne trug
Hej erik
var det ikke et godt "lille" projekt for dig med at gøre såån en i stand ;-)
Hvordan går det med skuden er den ved at gro fast til bunden eller er den sejlende ??? :-)
mvh michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Hej Michael , vi har da vist et lille projekt, som ikke er helt færdigt ? Båden er da sejlende, har da taget et par småture. Travlhed med andre ting har lissom sat projektet i stå. Men vi skal vel ha det færdigt. ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej erik
jooo du har ret vi har lisom et mindre projekt kørende med et par løse lednnger ;-)

PT har jeg hyle travlt med at rep. på gamle biler (arbejdsramt)giver lidt smør på brødet............og råd til smøgerne...

men vi må da se om vi ikke lige kan finde en dag i den nærmeste fremtid til afholdelse af "byggemøde" ;-)

michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Annonce
Ja så er det helt slut for denne skude.


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Fornemmer jeg rigtigt, når det giver dig et lille stik i hjertet at se denne afslutning på en æra, som startede med et flot nyt skib og en stolt ejer? Et skib som formentlig har givet udkomme og beskæftigelse, glæder og sorger, men nu foragtes og udraderes.

Sådan har jeg der hver gang jeg har medvirket til at hugge en fin, gammel bil op eller bare sendt en god, trofast brugsbil, som har tjent mig godt i flere år, til ophugger. Jeg forestiller mig dagen da disse biler som flunkende nye, med den stolte ejer ved rattet, blev præsenteret for familie og venner og beundret m.m., og forhåbentlig har været rammen om mange gode oplevelser for ejeren og familien.

Ligeså pinte det mig også at se de stolte storebæltsfærger blive sejlet op på en kyst i Indien og blive skåret i stumper og stykker. Jeg kan ikke lade være med at tænke på de mange oplevelser disse færger har givet så mange mennesker, og så lige pludseligt, selv om de er fuldt fungerende, blot er i vejen og foragtede.

Ja ja, jeg ved godt det er pladderromantik og man kan ikke gemme alt!

Med venlig hilsen
ktm

 

Du har nu ikke helt ret, for jeg har gået og set den forfalde igennem mange år, jeg har faktisk kun set den i meget dårlig stand, med en hønsehuslignende dårligt udført overbygning, alligevel er den blevet handlet for ca 160 000 indenfor et par år, helt uforståeligt.
Ellers er jeg stort set enig.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
@KTM
Billedern og dine tanker omkring ophugning får mig til at tænke på, da jeg for ca 10 år siden var ude og lave en bjærgning af en gammel kutter, som var gået til bunds i en sjællandsk havn, hvor den lå mens ejeren var i gang med at renovere den.
Allerede da vi ankom til til stedet så det langt værre ud end på de billeder og data vi havde fået sendt og lavet planlægningen efter. Den havde ligget noget længere på bunden end den burde, så alt træet var grundigt gennemblødt. Endvidere havde den sat sig godt ned i bundmudderet. Vi måtte sætte næsen op efter en omgang særdeles hårdt arbejde. Forventningerne blev ikke skuffet.

Bjærgning af sådan en fætter sker ved at man sætter wirer under skrueakslen og løfter med store sække af presenning, som pustes op med trykluft. dDet er normalt tilstrækkeligt til at løfte den så meget, at den kan lænses. Ikke her. der skulle også noget opdrift under midten og forenden, plus et par meget store kædetaljer fæstet i kajen og slæberen, som lå på ydersiden af "havaristen". Der var godt med solidt arbejde til vi tre bjærgere, og på en varm sommerdag i ferien og en marina i nærheden fik vi en del tilskuere til sceancen.
En af dem viste sig at være ejeren af den sunkne gamle kutter. Ikke at han henvendte sig til os, men derimod til sin forsikringsmand, som ringede til os midt i det hele og beklagede sig over at vi, ifølge ejeren, var alt forhårdhændede ved hans fine skib og faktisk var i gang med at ødelægge det. Han havde, som vi forstod det, været ganske oprømt.

Da svinet efter mange og lange timer endelig var kommet så meget op at flyde at der kunne pumpes effektivt kunne vi få syn for sagn. Det var et sørgeligt syn. Over hoveddækket var træet rådnet og mange steder faldt det fra hinanden. Hoveddækket var så hullet, at et skybrud kunne have været årsag til en bordfyldning, og ... jeg kunne blive ved. Den var så ringe, at den ikke kunne holde sig tør, så der skulle sættes nattevagt ved pumpen for at holde den flydende natten ovet til vi kunne få den trukket på bedding næste dag.

Da jeg sent på aftenen havde forsikringsmanden på tomandshånd spurgte jeg ham, om hvor meget det mon ville koste at få den gjort klar til lystbåd, og hvor meget forsikringssummen lød på svarede han undvigende, men bemærkede blot, at for ejeren af sådan et skib lå der mange følelser, som de ikke ville få kompenseret fra forsikringen, skønt mange forventede det.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Fra bilverdenen kender jeg rigtignok også typerne, der spekulerer i at "sælge" deres håbløse projekter til forsikringsselskaberne, gerne hjulpet på vej ved direkte svindel og arrangeret skade.
Lige nu, ved jeg en Ford Mustang er stillet på en øde parkeringsplads, uden nummerplader og sideruder, så enhver har let og uhindret adgang. Det samme har jeg for år tilbage oplevet med en Jaguar E-type, hvor vi anmeldte forholdet til forsikringsselskabet, som dog var skingrende ligeglad.

Mine følelser går rigtignok ikke på de ligeglade ejere, men alene på veneration for fordums glans.

Derfor glæder jeg mig nok også så meget, når jeg som for nylig besøgte Motorsamlingen på Djursland, og nu i Pinsen skal til Veterantræf i Græsted og bl.a. overvære damppløjning!!! osv, for slet ikke at tale om, når jeg med min 55 år gamle Fordson Major stadig kan få den til at arbejde, som da den var ny, og f.eks. hjælpe naboens fastkørte supertraktor op af moradset eller redde fragtmanden fri fra at skride i grøften i snevejr!!

Barnligt? tjaee

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis