Rygeovn's-problemer

Hej med jer

Jeg er ganske ny med rygeovn, men har dog bygget mig en dejlig en af slagsen og i disse dage kører jeg test uden kød eller fisk :-)
I dag har jeg erfaret at når jeg koldryger så er der ganske lidt røgudvikling. Min ovntemperatur ligger på ca. 17 grader. Jeg har lavet en ca. 6 x 6 cm. stribe af røgsmuld direkte fra slagteren og tændt det i den ene ende med lidt sprit. Der kommer fint glød, men ikke meget røg. Ovnen er fyldt af røg men det er væsentlig mindre end når jeg varmryger.
Er det meningen at der ikke skal være særlig meget røg når man koldryger ??? Jeg kan klart og tydeligt se bunden 1,2 meter nede når jeg åbner ovnen i toppen.

Håber en eller anden kan hjælpe mig :-)

P.S. Lad jer ikke snyde af kablet. Det var en tidligere test :-)


Mvh. Emil

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke så meget kablet jeg tænker på, men det er første gang jeg ser en rygeovn af træ. Hvor har du dog fået den ide fra ?
Ryge ovnen i træ er ganske fint beskrevet på denne side:
http://www.roegeovnens-venner.dk/

Desværre kender jeg ikke rigtig til hvor meget røg der skal til ved koldrygning, men noget siger mig at du har for lidt røg i din ovn.

Du må da gerne vise lidt flere billeder fra ovnen og fortælle om dine erfaringer, jeg har selv overvejet at bygge en træmodel :-)

MVh Njord

MVH Njord
Hvis du synes der ikke er nok røg, giver du den bare lidt ekstra tid.. Koldrøgning til konservering kan man ikke få for meget af. Tænk på alle skinkerne som hænger flere uger og passivryger på andres smuld..

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis