Garage - byggeprocessen?

Hej igen derude,

På mine tegninger til min garage står der eks.: "alle mål kontrolleres på stedet".

Betyder det, at man først tager (endelige) mål til stålrapezpalder m.v. til mit tag, når der er muret op og at disse så først bestilles på dette tidspunkt? Eller bestiller man plader m.v. så de er i ordre og at de så først produceres når de endlige mål bliver taget og oplyses til producenten. Jeg skal eks. også bruge en HEB stålbjælke.

Hvad er processen egentlig i et sådant byggeri?

Tak for svar på forhånd

Hilsen Torben

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af TheDexterTeam på 04 maj 2011 12:20

Hej igen derude,

På mine tegninger til min garage står der eks.: "alle mål kontrolleres på stedet".

Betyder det, at man først tager (endelige) mål til stålrapezpalder m.v. til mit tag, når der er muret op og at disse så først bestilles på dette tidspunkt? Eller bestiller man plader m.v. så de er i ordre og at de så først produceres når de endlige mål bliver taget og oplyses til producenten. Jeg skal eks. også bruge en HEB stålbjælke.

Hvad er processen egentlig i et sådant byggeri?

Tak for svar på forhånd

Hilsen Torben

"alle mål kontrolleres på stedet". Betyder normalt at den entreprenør, som har entreprisen, selv skal kontrollere, at at de opgivne mål passer. Det betyder, at det skal kontrolleres at f. eks. mureren har muret bygningen i de mål, der er opgivet på tegningen. Hvis målene ikke passer, kan det få betydning for tømrerens spær, hvis de f.eks. er for korte. Det er normalt , efter min erfaring, ikke det store problem, af den grund at håndværkerne har et godt internt samarbejde.  "alle mål kontrolleres på stedet" er også et signal til håndværkerne om at arkitekten ikke kan kontollere alt.


fase
Skrevet af TheDexterTeam på 04 maj 2011 13:30
Mange tak for svar. Betyder det så, at man bestiller materialer (løbende) gennem byggeforløbet og at spær eks. først bestilles når muren er oppe?

Hilsen Torben

Det er min erfaring at mureren godt kan finde ud af at mure i de mål, der er angivet på tegningen. Det betyder at tømreren bestiller spær i de må,l der er angivet på tegningen og "håber", at målene passer, hvad de som regel gør. Normalt er sådan i dag, at tidsplanen er så stram, at det virker som om alt skulle have været færdigt igår. Nu ved jeg ikke, om du selv skal lave din garage, eller du skal have håndværkere til at lave den. Hvis du selv skal lave den, ser jeg ingen problemer i projektet af den grund, at du selv er herre over hvornår hvad skal laves.
Skal du have håndværkere til at lave din garage, er det noget helt andet. Så skal du have nogle tilbud fra de indvoldverede håndværkergrupper. Du skal så i udbudsmaterialet nøjagtig specificere, hvad der skal laves og indenfor hvilken tidsramme det skal udføres. Her kan det være en fordel at vælge en hovedentreprenø og lade ham styre de andre håndværkere, sådan at du kan placere ansvaret for mangler og manglende overholdelse af tidsplan et sted, menlig hos hovedentreprenøren.
Nu lyder det som om det er meget besværligt, i virkeligheden er det meget nemmere af den grund, at hvis du kender dine håndværkere træffer du en eftale om at få et et overslag på arbejdet og kan derved spare penge af den grund, at håndværkeren ikke i samme grad skal sikre sig i hoved og r.. for ikke at tabe penge. Denne bemærkning er ud fra egne erfaringer med reparationer på eget hus.


 



 



 


fase
Nej.

Teksten, "alle mål kontroleres på stedet" burde slet ikke forekomme i projektmateriale. Og er forældet.

De sidste mange år har alt byggeri her i DK været omfattet af visse krav til kvalitetssikring.
Det er den enkelte entreprenørs kvalitetssikring der skal sikre at alle krav til entreprisen er overholdt. Osse målene.
Altså afsluttes entreprisen med en kontroldmåling af det udførte arbejde.

Velvidennde at der nu sidder en hel masse mennesker og klasker sig på lårene af grin. Fordi de aldrig nogensinde har set eller udført den kontrolmåling.

Baggrunden er at vi her i landet hovedsageligt bygger huse af elementer.( Eller i module). Elementerne produceres andetsteds.
Tilkøres byggepladsen. Og indbygges. Og så ska tingene passe sammen.

Ved godt at det lyder noget teoretisk.
Men med Storebæltsbroerne som eksempel er det jo klart at man ikke kan vente med at begynde at producerer broelementerne indtil man har fundet ud af hvor langt der egentlig blev imellem pylonerne. Desuden er det meget dyrt og bøvlet at have et betonelement på 8000 tons hængende i flydekranen medens man lige høvler 8cm af længden. :o)

Teksten var/er en måde for arkitekten at tørre ansvaret for egne fejl af på entreprenøren.
Og hører slet ikke hjemme i moderne tid. Hvor byggeperioder måles i uger og ikke i år.
Og hvis arkitekten idet hele taget skal kontrolerer målene på det udførte skal det betales særskildt. Det er ikke en del af almindelig arkitektaftaler.
Skrevet af S. fabrin på 04 maj 2011 14:55

forkortet indlæg:....Nu lyder det som om det er meget besværligt, i virkeligheden er det meget nemmere af den grund, at hvis du kender dine håndværkere træffer du en eftale om at få et et overslag på arbejdet og kan derved spare penge af den grund, at håndværkeren ikke i samme grad skal sikre sig i hoved og r.. for ikke at tabe penge. Denne bemærkning er ud fra egne erfaringer med reparationer på eget hus.

Med de sidste fire linjer skal jeg forstå det sådan, at det er (kunne være) en god ide at hvis jeg selv laver aftaler med de enkelte håndværkere hver for sig (jeg kender dem), så vil jeg kunne spare nogle nogle penge? Eller sparer jeg penge ved at lave en hovedaftale? Umiddelbart tror jeg du mener det første, jeg skriver?

Hilsen Torben
Skrevet af TheDexterTeam på 04 maj 2011 15:07
Med de sidste fire linjer skal jeg forstå det sådan, at det er (kunne være) en god ide at hvis jeg selv laver aftaler med de enkelte håndværkere hver for sig (jeg kender dem), så vil jeg kunne spare nogle nogle penge? Eller sparer jeg penge ved at lave en hovedaftale? Umiddelbart tror jeg du mener det første, jeg skriver?

Hilsen Torben

Allerførst må jeg være fuldstændig enig med HPOX i hans betragtninger ikke kun fordi de stemmer overens med mine, men fordi det er sådan.
Dernæst til dit spørgsmål. Når der skal bygges en garage, er det vel begrænset, hvormange faggrupper, der skal indvolveres, så jeg ville ikke have betænkligheder ved at træffe en aftale med de enkelte håndværkere, evtuelt bede dem give et et overslag, så de ikke fik indtryk af at der var fri adgang til din byggekonto. Du har jo lov til at få et overslag fra flere. Hvis du kender dine håndværkere godt kan du være så heldig (som jeg har været), at regningen var lavere end det overslag, der var givet. Jeg har været ude for at få lavet arbejde billigere ved at få det lavet på regning. Men det er en øvelse, der kræver meget kendskab til hånværkeren.
Er det dig, der skal have vand, varme og el i din garage? Hvis du vil grave nogle føringsrør ned inden du lægger belægning på indkørsel, så grav 1 til vand, 2 til varme i dimmention 110 mm. og 2 til el. Hvorfor 2 til el (i 50 mm.) for at skille stærk- og svagstrøm fra hinanden. Svagstrøm? Ja forbered dig på, at du måske vil have netværk, og hvad ved jeg. Det er ikke rørene, der koster pengene men gravearbejdet.
Held med projektet.


 


 



 


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis