Udskifte gamle døre med nye - problem?

Hejsa.

Jeg bor i en gammel bylejlighed på Frederiksberg fra omkring 1900, og her er der nogle gamle, rå, sikkert fyrretræsdøre, jeg godt vil have skiftet til nye. Har kigget på Swedoor Unique serien, hvor jeg synes jeg kan finde nogle meget stilfulde døre. Men men men... de findes kun op til 204 cm i dørplademål, og jeg har målt på mine gamle, og de er 207 cm!

Er der nogen løsning her, eller må jeg finde nogle andre døre? Jeg er ikke interesseret i at skifte hele karmen, gerigterne etc da det bliver en meget dyrere og mere besværlig løsning hvor jeg måske skal til at tapetsere om, male og gøre en h*lvedes masse mere, end det, der egentlig var formålet: At få nogle nye, flotte døre

Kan man "forsænke" karmen de 3 cm på en måde eller hvordan ville man kunne løse det?

Mvh. Simon

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvis du vil sænke karmen skal du have den ud af murhullet og afkorte den med 3 cm i bunden, og så skal du jo selvf lige sikre dig at gerrigten stadigt kan dække hullet ovenover som du nok skal stoppe med noget isolering.

hvis der er masser af tapet og / eller fuge omkring gerrigterne så tapetet hænger i kan du skære helt inde ved gerrigten med en hobbykniv hele vejen rundt så det ikke følger med inden du afmontere gerrigten.

Selve proceduren for at montere rammen igen:
1: ret hængselsiden op så den er i lod og fikser den med 3 karmskruer
2: isæt dørplade så den sidder ret med hængselsiden.
3: siden med låseblikket skal rettes ind så der er lige meget luft mellem dør,top og de to karmsider, på mange dørhængsler er det muligt at justere dørens højde og med små skruer i bund/top af hængslet.
4: fikser siden og sæt gerrigter op hele vejen omkring.



du skal lige være obs på at hvis det er en gaaammel karm så passer hængsler og de andre dimensioner på karmen sikkert heller ikke til døren, så det ville nok være den nemmeste løsning at få en karm med der passer til
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det kan dan næsten kun gå galt.

Hvis dine gamle dørplader er vindskæve, men passer i karmen alligevel vil nye fuldstændigt plane Swedoors jo ikke passe.
Hængsler, låse, dørformat, måske dørtykkelse passer ikke sammen.

Men hvis de gamle dører virkelig er de originale så er det jo nærmest danefæ.
Simpelthen bygningskulturel voldtægt at skifte dem ud.
Det svarer jo til at udskifte en dør i en Jaguar fra 1930-erne med en fordør fra en Toyota Avensis.

Brug hellere energien på at "opdatere" de gamle dørplader, sømme lister eller beklædning på, saver runde eller 4-kantede huller, spartle, male, nye håndtag og slut af med lidt hængselsmøring. Så dur de de næste 110 år.
Helt enig med hpox.

Jeg kan specielt godt lide hans sammenligning med jaguaren - hærværk.

Jeg ville nu nok nøjes med at afrense/evt. nænsomt glasblæse de gamle døre - og lade dem stå med en flot patina. Og så naturligvis det med hængsler,låse m.m som hpox nævner.

At jeg så selv har skiftet alle mine døre i mit 77-er hus er en helt anden snak - det var de der hule ege/bøge finerede tingester med pap indeni....................

Nu sidder der så fine massive fyrretræsfyldningsdøre i - det er lidt den anden vej

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Haha - tak for svarene Jeg kan godt se, at det ikke bliver et nemt projekt, hvis jeg virkelig vil gøre det.... Og jeg kan også godt følge at det måske næsten forekommer blasfemisk. Jeg tror ikke mine døre er vildt skæve - EN af dem er, og kan ikke lukke, den skal i hvert fald skiftes ud, men det bliver ikke nemt med 207>204 cm projektet kan jeg se...

Hvis jeg nu så vil forsøge at friske dørene op, så ville jeg godt gøre dem mere lyse - hvad kan jeg gøre der? Skal de ludbehandles, og skal de bare lige renses med grundrens inden eller hvordan vil jeg gøre det? Dørene er ikke lakerede - ved ikke om de er sæbebehandlede men i så fald må det være for maaaaaaaaange år siden

Mvh. Simon
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Den dør du "skal" have udskiftet kan du måske finde en erstatning for hos firmaer som www.genbyg.dk eller lignende... det kan være der skal rettes på hængselsplacering, låseblikket skal måske flyttes i karmen... men muligt... snup mål på dit dør hul, højde, bredde og tykkelse, snup nogle billeder af døren og tag en tur på "indkøb" der findes mange forskellige måder at lave en fyldning på.. så måske er det svært at finde een der er 110% mage til de andre.. men en charme kan det jo være i sig selv....

MVH Njord

MVH Njord
Jeg giver ovenstående gør-det-selv'ere medhold. Der vil opstå en konflikt imellem de nye døre og de gamle karme. Du er nød til at skifte karmen også.

Efter en hurtigt google søgning faldt jeg over dette firma - tldoors.dk. De er vist ret skarpe på indvendige døre efter mål. Der kan du givet vis få en karm der passer til de mål.

Held og lykke med projektet;-)
Hvis den skæve dør vrider er det svært at gøre noget ved, men hvis den hænger er det ikke svært at rette den op.
Det er rigtigt at det kan være svært at rette en vindskæv dørplade.

Men husk på at så gamle døre ALTID kan repareres.
De kan skilles ad, sættes lus i eller en ny fylding. Flyttes hængsler, endda vennes fra højre- til venstregående osv. (Måske er det ikke GDS-arbejde, men en faglært kan gører det. Og vil fornøje sig derved).
I modsætning til en SweDoor, som er et moderne industriprodukt der dårligt kan tåle at blive brugt uden at gå i stykker og aldrig bliver 100 år.
Så kan din gamle dør tåle at blive brugt - mange gange!!!
Dine dører kan friskes op på et utal af måder, men der skal nok pudses og slibes og vaskes inden det bliver helt godt.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også