hvilken tagrygnings grad?

Hej

Jeg har ved træfældning fået et hul i en rygningsplade, nu vil jeg så bestille en ny, men det er da ikke så nemt, de fås jo i mange grader.

Husets tag er i en vinkel på 45grader, men det har falset gavl, og denne er på 60 grader, og det er en rygningsplade imellem falsettet og det "almindelige" tag.

Hvis jeg tager min tommestok, og ligger den så jeg får vinklen med ned, og regner på det, får jeg et resultat der siger at vinklen er 112,5 grader, hvilket jo er realistisk nok.

Men da rygningsplader kun går op til 60grader, går jeg ud fra at der måler man fra toplinien og vinklen ned til pladen (hvis i forstår)
dvs så må mine plader være 180grader-112,5grader=67,5grader, det skal så divideres i 2, og resultatet bliver så 33,75 grader, men pladerne fås kun i 30 og 35grader hvis det skal være i nærheden af de 33,75 grader, tager man så bare en 35grads?

Eller er jeg helt gal på den med opmåling osv?

Mvh

Morten

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Efter lidt lomme filosofi er jeg kommet frem til at det er 30Grader, min tanke er at hvis der var alm gavl på skulle der jo bruges en 45graders rygning, og hvis der var (i teorien) helt flad gavl en 0graders rygning. dvs at ved 90graders rygning, skal der bruges en 45graders rygningsplade, 90/45 er 2, dvs med en falset gavl på 60 grader, må rygningspladerne skulle være 30grader

Holder det i virkeligheden?

Mvh

Morten

Ja man kan få slemt ondt i hovedet af de vinkler.

I DK betegnes tages hældning normalt efer den vinkel der nåles ved tagfoden.
Altså et normalt 30 gr. tag er 30 ved foden i begge sider ogeftersom der er 180 gr i en trakant er vinkelen ved rygningen  120 gr. Men den rygningsplade der skal anvendes benævnes efter tagets hældning. Altså skal der anvendes en 30 gr. rygning.
Tilsvarende for et 45 og 60 gr tag.

Men drop vinklerne:
Den sikre måde er at du afmonterer den  ulyksagelige tagplade, bringer den hen i tømmerhandlen og bestiller en mage til.

Den næstbedste løsning er at  du tager en smigvinkel, en justerbar vinkel) og måler direkte oven på den beskadigede rygningsplade.
Dert er klart at smigvinkelen skal holdes på den rigtige måde, altså på den nederste kant af den beskadigede rygningsplade eller vinkelret på samme rygningsplades langside.
Du har nok ikke en smigvinkel, som er en justerbar vinkel.

En smigvinkel ser således ud:  http://www.carl-ras.dk/e-shop/haand...elangulus/ 

 Du kan bruge 2 pinde holdt sammen af en skrue, en passer eller en hæksaks. Det gælder udelukkende om at fastholde vinkelen, efterfølgende aflæse gradantallet med en vinkelmåler og bestemme de 2 øvrige vinkler i trekanten. Og derved har du vinkelen og betegnelsen på din rygingsplade.

Og husk iøvrigt på at Murphy's Lov altid gælder. Osse når der skal bestilles rygningsplader hjem.   :o)

Ok, så er jeg da på rette vej
Ja smigvinkel er bestemt på min næste indkøbsliste, men det var derfor jeg tog en tommestok, og genskabte vinklen med denne, for så at overfører den til papir, og så udregne Da jeg da vist ikke har en vinkelmåler mere, og mat. er jo også godt at få opfrisket af og til

Jeg kan godt se at det bedste var at tage den af, men det var nu mere fordi det skulle regne idag, så var et hul bedre end en manglende plade Jeg tror jeg afmontere den imorgen, der skulle kun være sol de næste mange dage

Ja han er en satan ham Murphy, var netop derfor jeg skrev indlægget, for at han ikke skulle få fat på mig

Mvh

Morten

For at udfordre ham Murphy bringer jeg lige den nemme løsning:

Fold 2 led af tommestokken ud og læg den ud over rygningen (vinkelret på langsiderne) så vinklen dannes via det første og andet led i tommestokken.
Dernæst foldes 2-3 led mere forsigtigt ud, uden at den målte vinkel ændres, og så tager man fat i tommestokkens 2. led og folder den ved overgangen til det 3. led indtil 1. led's hjørne rører den udfoldede tommestok og målet her aflæses/noteres.

Man kan nu til enhver tid genskabe den nøjagtige vinkel (forudsat man anvender den samme tommestok)

Hilsen Murphys fætter

Se det var en god idé! jeg kørte jo rundt med den tommestok i bilen, og med stor frygt for at få skubbet til vinkelen

Mvh

Morten

Annonce
Godt tænkt.
30 år i branchen har ikke været helt forgæves.

Men Murphy vinder hver gang.
Henne i tømmerhandlen har du enten glemt målet, hvad målet vedrørte, tommestokken eller hvorfor du idet hele taget er kørt hen i samme tømmerhandel. :o)
30 års erfaring må være på lærlingeniveau, eller også er jeg oldermand med snart 46 års erfaring, da jeg startede min tømrerlæretid i 1966 som 14 årig.
Skal nok passe.
Du ser nu osse noget grøn ud på det hjemmesidefoto
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis