Havetraktor stopper efter 10 min.

Jeg har et problem med min havetraktor. Simplecity med 15 HP Kohler motor ca. 8 år gammel.
Den starter fint, kører i 10-15 min, går derefter med i omdrejninger(i 5 sek.) og stopper helt. Derefter er det svært at starte den. Hvis den for lov at hvile i 40 min, starter den fint igen.
Jeg har skiftet olie+filter. Sat ny benzin pumpe og filter i.
Hvad kan det være galt?

Det er OK at spørge - man kan kun blive klogere.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det kan godt være at tændspolen der har thermisk kortslutning.
når motoren "dør ud" efter den har køret en tid ca 10 til 20 minuters tid.!
Jeg har haft lignende symptomer. Fandt ud af at det var min benzinslange der var stoppet. Satte trykluft på benzinslangen lige før benzinpumpen og blæste baglæns tilbage i tanken(løsn tankdækslet).
Demonter evt benzin slangen ved karburatoren og se om der kommer rigeligt med benzin, når du drejer nøglen. Der skal stå en stråle ud, ikke bare sjatpisse som min gjorde, som jeg i første omgang troede var OK.

Når du får problemer efter 10-15min og den dør,så prøv følgende. Hæld 1dl benzin i en ½Liter plastflaske med et 1-1,5mm hul i proppen. drej nøglen og sprøjt direkte ind i indsugningen (luftfilter er afmonterret). Kan du holde motoren igang, så er det med stor sikkerhed brændstofforsyning der ikke er tilstrækkelig. Er den derimod stadig død så er det rimelig sikkert din tænding.

Går ud fra at du har sat nye tændrør i.
Tak for de gode råd. Jeg går igang med at checke benzinslangerne og håber på det hjælper. Ellers tændspolen - skal lige finde ud af hvordan man skifter den.

Det er OK at spørge - man kan kun blive klogere.

Fik du liv i den og hvad fejlede den?
Hej Henrik
Nej der er ikke liv i den. Og nu er batteriet også tomt? Tyder på noget elektrisk. Det er nok for stor en opgave for mig, så den skal til rep:-(

Det er OK at spørge - man kan kun blive klogere.

Annonce
Hej

Jeg kan huske jeg havde noget lignende engang....har du prøvet at skrue benzindækslet løs, så tanken kan suge luft ind, det hjalp i mit tilfælde, hvorefter jeg borede et 3 mm hul i dækslet...der skabes åbenbart et undertryk en gang i mellem...ved ikke om det kan hjælpe.

Mvh.
Lars

venligst
lars

EMMA GAD-GIDER DU........
jeg har haft det samme problem med min stiga ready. Den har haft det svært med at starte hvis den har stået en uge og så kunne jeg køre en 10 meter og så gik den i stå og så skulle den vente lidt og så kunne den køre igen. Vi fandt ude af at tanken sugede vacuum så borede jeg et lille hul i tankdæksle og så køre den bare. Det er åbenbart sådan at det org. lufthul lukke med tiden. Du kan prøve med at hvis den gå i stå at du tage dækslen af og se hvad den gøre, hvis den så køre igen så har du fundet problemet

 frank

Så har jeg fået liv i traktoren.
Det var tændspolen der skulle skiftes. Lige som hans2.hansen skrev. Tak for hjælpen!
Jeg fik hjælp til at åbne op til motoren, og skifte tændspolen. Nu kører den afsted.
Tak for alle gode råd.
Venlig hilsen Carsten

Det er OK at spørge - man kan kun blive klogere.

bingo.!

min gæt ramte rigtigt. så er den traktor er i godt humør. :-)

da jeg var på tur i sydlige varme himmelstrøj.
det var i kyperen. (sammen ned værkstedet). i 8 dage.
hvor vi lejede biler.(4 styk) i to dage hvor den af ene hade denne skavank
hvor vi kørte ca 20 minuters tid. der døde motoren. og ventede i halv times tid
og kørte igen ca. 20 minuters til og døde.
og vi nentede med motorjhelmen åben. om der kommer bid på krogen.!
men vi blaffede en og lånte en mobil. og ringede efter mekanikeren
mod en lille skilling. til mobil ejeren.

efter en times tid kom han. og kikkede i motoren.
ikke umidlbaret fejl fra hans side. og kørte igen. suk.!
men efter to motor stop var vi i restorent og spiste. i mellem tiden fik
vi en ny bil. og tog den anden med. efter vi hade ringet.
og kunne gemmen føre resten af bilturen. inden de skulle afleveres.
dagen efter. 
Gammel tråd men har en mulig løsning som ikke har været nævnt endnu.

Tændrøret kan være flækket i porcelænet, det er så småt at det nærmest er usynligt men når den kører et stykke tid varmes det op og udvider sig så den mister kompressionen ved stemplet og den dør. Efter den er køler af igen kan den en smule mere. Arvede engang en græsslåmaskine som to år efter havde helt samme symptomer. Og en nyt tændrør løste problemet med det samme. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis