Højbede af lecablokke

Ønsker mig brændende højbede til min lille køkkenhave.
Har gået længe og overvejet forskellige materialer...
Fik pludselig ideen idag, da jeg havde en lecablok i hånden: måske de ville kunne bruges til højbede
Nogen der har erfaring med bygning af højbede af lecablokke? Kan de klare fugt & frost som de er, altså uden at blive pudset/malet? Tanken var at lave bede ved, at lægge blokke direkte på jorden i eet "lag" i højde & bredde, og uden at mure dem sammen i siderne, samt at fore indersiden af højbedene med kraftig fiberdug, inden jord fyldes i. Ville det kunne fungere?? Er der miljø/sundhedsmæssige ting jeg skal være opmærksom på? Tænker om det det forsvarligt, at spise grøntsager fra sådanne højbede?
Håber på nogle konstruktive indspark
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Hefi.
Det duer bare ikke, for de vil blive frostsprængt hvis de ikke er lukkede i overfladen. Men du kan bruge beton fundablokke i stedet for, du er dog nok nød til at fylde dem med beton da de ellers vil skride efterhånden.
Det bedste og i længden nok også det billigste, er at lave nogle lange rammer af ubehandlet lærketræ, som du så glot stiller på jorden og fylder jord i. De har den fordel at du i efteråret, blot kan løfte dem af og så skifte jorden.
Jeg vil råde dig til at tænke over højden af dit højbed, for hvis du hæver det lidt mere, vil du gøre det meget lettere at passe bedet, og du vil stadig kunne lave et fint og forholdsvist billigt bed på kort tid.

I sidste weekende hjalp jeg min nabo med at bygge et 60 cm højt højbed til hendes køkkenhave. Der blev indkøbt materialer for ca. 600 kr. men så havde hun også lidt materialer i forvejen.

Mange tak for indput... Ideen med lecablokke er nu skrottet ;-)
Da jeg, desværre ikke er handy-mand.... men kvinde med begrændet udvalg af gear, og fysiske kræfter, tror jeg mit valg falder på et færdig-produkt: nemlig højbede af okø-plast brædder med galvaniseret hjørnebeslag.... det bliver en stor udskrivning.... men hvad gør man når man ikke kan selv, og ingen handymand kender....
Nu kan jeg se at du bor i affanrae så måske vi lige kunne finde ud af noget, jeg har skrevet en PM til dig !
Jeg har også tænkt mig at bygge et højbed i Lecablokke, og sluttelig pudse dem op med en gang cementblanding.
Det bør virke, man benytter det jo i byggeriet uden at ting normalt kolapser!

Det er en billig og pæn løsning.
De højbede vi har i haven i træ har bestemt en begrænset levetid, regner med at Lecablokke med puds holder lidt længere :-)

Mvh. Lars

www.gørdetgodt.dk - hjemmesiden for os der har lyst til at lave tingene selv - godt og flot ;-)

Du kunne jo også bruge Multiplader / Blokke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også