Giantco sprint problem

Hey.. Jeg skriver denne tråd fordi jeg virklig håber der er en eller anden der kan lede mig på rette vej..jeg købte i 2007 eller 2008 en giantco sprint 30'er.. den har kun kørt lidt over 1000km, og nu er der problemer med den.. 

Den starter fint om morgenen.. bruger kickstart da batteriet er dødt, da den har stået stille i over 1 år..

Der skal en 3 spark til, og så er den igang.. Nu starter problemerne.. Den holder sig selv kørende i ca. 1 minut, og går så død.. når jeg så prøver at starte den igen, sker der ikke en skid, og bliver derfor nød til at vente 1-2 min før jeg igen kan starte den.. det sker ca. 5 gange, og så begynder den at kunne køre i tomgang i over 5 min uden at gå ud.. YAY! >.<

Har prøvet at justere på tomgangsskruen, men det hjælper intet..

Når jeg så skal køre på den, kommer den hurtigt op på de 30km/t, og kører fint i 10 meter, men begynder så at køre langsommere og langsommere, indtil jeg kører 10km/t, og til sidst går motoren så ud.

når jeg så får den startet igen, kører den 10km/t på lige vej, og ned af bakke kan den så pludslig godt finde på at accelerere og køre de 30, men den taber straks fart igen, hvis bare jeg skal over et lille bump, og kører så igen kun 10..

Jeg har aldrig pillet ved knallerten, alt som der var der fra fabrikken er der stadig..

Jeg håber der er en her inde som kan fortælle mig hvad problemet måske er, for det er ret irriterende at skulle køre langt på en knallert der går ud rimlig tit, og kører 10km/t.

Jeg har tjekket benzin og olie, og det er alt sammen som det skal være!

en lille ekstra tilføjelse er at den begynder at lave en pive agtig lyd når jeg holder stille, og giver den gas.. men det gætter jeg mig til er remmen som er slidt, og derfor ikke rigtig får fat, men ved det ikke?

På forhånd tak!
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dit problem er da ellers helt tydeligt, den får ikke noget benzin ! Rens kaburatoren d.v.s. dysen og svømmerhuset skift slangerne ud imellem tank og kaburator indsæt et benzin filter imellem kaburator og tank. Rens eventuelt også benzinhanens reseuar og filteret oppe i tanken. ( tanken skal tømmes først )
Så skulle den virke igen. Har du ikke evner til følgende så hen til en knallert mekanikker med "svinet"  så kan du samtidig få skiftet remmen, der nok er slidt / mørnet 
Hvis du ikke har mere en de obligatoriske to tommelfingre, så kan du altså godt lave det selv. Al begyndelse er svær, men du vil få en særlig tilfredsstillelse når du selv kan lave noget sådant.
Jeg havde knallert fra jeg var 16 til jeg var 44 år. jeg vidste simpelthen ikke en disse om hvorfor motoren kunne køre rundt, jo jeg kunne skifte tændrør og rense kaburatoren, længere var min viden ikke. Jeg kørte trods alt omkring 12.000 km. om året på knallerterne. Da jeg så fik motorcykkel var jeg nød til at lære det, da det var alt for dyrt at få den lavet hos mekanikkeren. Og vore dages MC Mekanikkere kan slet ikke reparere den, de ved intet om totakts motorer.
Jeg har lige haft samme problem med min Giantco Sprint. efter at have skilt og renset karburatoren et par gange købte jeg en helt nu og det hjalp ikke.

Jeg søgte så på nettet for at finde en løsning og der var så en der skrev inde på til en der havde et ligende problem at han skulle justere ventilerne. Jeg syntes ikke det lød særlig troværdig og skrev straks en kommentar et øjeblik efter var der en der rødemig til at kikke på ventilerne. Det gjorde jeg så og konstatere at der ingen frigang var på vibearmen til udstødnings-ventilen. Jeg lønnede den lidt og nu køre den som den skal.

Det kan ikke have været justeret rigtigt fra fabrikken. Det er også en god ide at skifte benzinslangen ud til noget der kan tåle benzin. og i øvrigt kontroller at alt er skruet rigtigt sammen. Jeg oplevede at blinkrelæet ikke var skruet fast det hang pludselig i ledningen nede vedsiden af forhjulet.

Anders Bo Poulsen

Jeg prøvet at min tank var så tæt at luft ikke kunne komme ind i tanken og så ikke ville løbe ud.
og så ville min benzin ikke løbe på grund af undertryk i tanken

juster blot de to pile på tankdæksel og skjold/løsnet tankdæksel lidt


Både på min gamle sprint 56.000km total skadet i uheld
og Giantco Lambros 9000km køre stadig
Annonce
Det lyder helt klart som om det er ventilerne der skal indstilles. Er du ikke selv mand for dette kan det gøres ved Thansen for 2-300 kr.

Derefter ville jeg skifte alle Vacum slangerne. Det er noget du sagtens kan gøre selv. :-) Sørg for at de sidder 100% tæt. Sæt evt en strips på.

En hurtig ting du kan tjekke er den slange der sidder nede ved studsen. De kan på sprint godt hoppe af. Er den hoppet af så sæt den på igen. Klip evt 1 cm af slangen os sæt den på igen. :-D

R. C. Nielsen

jeg er på inge måde scooter expert, men har haft en gigantco bare i 45 udgaven, den kørte jeg permanent med karburatorsprit i benzinen, jeg havde os en en kort periode en PGO T-rex, den skulle også ha spritten, så hvis jeg var dig ville jeg da lige forsøge med en gang karburatorsprit i tanken, det koster ikke alverden, og skader bestemt ikke, hvis den har stået stille 1år.


mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Det var da utroligt som der kom gang i denne gamle tråd efter jeg har været inde og skrive om hvordan jeg løste et ligende problem.

Jeg vil da håbe der er nogen der får glæde af alle de gode råd, og jeg har da også lige et til når det gælder Giantco Sprint. Lad være med at side på knallerten når den står på støttebenene så ryger motor op i boksen under sædet. Jeg skal igang med at rette og forstærke motorophængt.

Anders Bo Poulsen

Anders Bo Poulsen:

Ja det har du helt ret i. Det er en "sygdom" med alle Sprint og mange andre 4-takt scootere at motor ophænget ikke er det stærkeste

R. C. Nielsen

Her er der et foto der viser hvordan jeg forstærker motorophænget.

https://sites.google.com/site/andersbo58/diverse/giantco-sprint

Anders Bo Poulsen

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis