Hvor højt over gulv skal stikkontakt sidde?

I forbindelse med en ombygning af en stue, som bl.a. omfatter ny gulvbelægning har jeg opdaget nogle ting som jeg gerne vil have afklaret:

Der sidder på nuværende tidspunkt et par stikkontakter lige ovenpå fodpanelet, ca. 95 mm. over gulvet. Så vidt jeg kan se, er der tale om kontakter i almindelig FUGA-underlag til overflademontering, men er en sådan montering lovlig? I forbindelse med disse kontakter sidder der et elektriker-rør med installations-kablerne, fastholdt på gulvpanelet med nogle bøjler i metal, dette er vel heller ikke lovligt?

Jeg går nu med nogle overvejelser, som jeg gerne vil vende med jer herinde:
Ca. 250 mm. overgulvet er førnævnte elektriker-rør ført gennem en mur til husets øvrige installation, og her kunne jeg tænke mig en ny stikkontakt. Må en sådan monteres så lavt uden der skal bruges et panel-underlag eller lign? Jeg overvejer, at bede min elektriker montere enten en indmuringsdåse eller et FUGA-underlag ved denne gennemføring, og så få lagt kablet ind i væggen hvor det tidligere lå på fodpanelet, vil denne løsning være lovlig?

 


 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart mener jeg ikke din installation er ulovlig.

--
Fra stærkstrømsbekendtgørelsen:
522.6 Slag.

522.6.1 Ledningssystemer skal vælges og installeres sådan, at skader, der kan opstå på grund af mekaniske påvirkninger, f.eks. slag, indtrængning eller sammentrykning, bliver mindst mulig under installation, brug og vedligeholdelse.

Note F.eks. skal kabler, der er anbragt mindre end 50 mm over gulv eller er særlig udsat for overlast, beskyttes ved hjælp af stålrør, jernrør, kraftige plastrør e.l.

Synlige stålrør eller plastrør med isolerede ledere må kun ved etagegennemføringer være anbragt mindre end 50 mm over gulv.
--

Det lyder som det er opfyldt for din installation. Kan ikke lige finde noget om hvor højt en stikkontakt skal monteres, men mener reglerne er, at den skal sidde så højt, at den ikke beskadiges ved støvsugning mv. Jf. http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/63540 er mindste højde 50mm.


Der burde ikke være noget problem i at flytte stikkontakten højere op i en dåse. Det burde din installatør ikke have problemer med lave.

Okay, tak for svaret, jeg synes bare at det ser mildest "fusket" ud, og det var derfor jeg spurgte.

Det er nu blevet endeligt besluttet at det bliver ændret, til en indmuringsdåse tættest muligt ved gennemføringen, og alle kabler bliver derefter "lagt ind" i væggen med kontakter, ligeledes i indmuringsdåser eller dåser til montering i pladevæg.

Lige et tillægsspørgsmål: Den kontakt jeg vil have sat op, kan "bare" være en af dem i 1-modul (altså uden afbryder), det vil være alt rigeligt. Samtidig skulle der gerne monteres et udtag til antenneinstallation, og det er her spørgsmålet komner: Antenneudtaget skal være den normale model i 1½-modul, og ideelt set sidde over stikkontakten, men må man sætte en 1-modul-dåse under en 1½-modul-dåse? Alt omvendt i forhold til når man normalt placerer en stikkontakt med afbryder sammen med en lyskontakt? Skal lige siges, at grunden til at det skal laves sådan er, at antenne-anlægget befinder sig i skunk-rummet på 1.sal, mens dette projekt foregår i stue-etagen.


 

Hvorfor sætter du ik bare en 1½modul stikkontakt op ved siden af dit antenne udtag?...Det vil da se noget pænere ud. Du kan evnt. sætte de 2 1½moduls indmuringsdåser sammen og bruge sådan en ramme her http://www.greenline.dk/Produkt/976025/Softline-ramme-63-2x15M ...Eller bare bruge panel underlag...og btw du kan sagtens få en 1½ modul stikkontakt uden afbr så højden på antenne udtaget og din stikkon. vil have samme højde
Kan ikke se noget problem i at sætte 1-modul nederst. Men Profis ideer er nu også gode. Det kommer nok an på, hvad du synes er pænest.

Husk at antennekablet skal fremføres i et rør for sig selv. Lyder dog også som det er det, du har tænkt dig at gøre.
@ Profi: Det lyder som alle tiders ide, og den ramme ser da rigtig flot ud. Jeg hælder ærligt talt mest til løsningen med indmuringsdåse, ikke mindst fordi at uanset hvad, så kommer strømmen ind "bagfra" altså fra muren og skal føres videre derfra, og vil helst undgå kabler uden på væggen.

@ jenshøj: At antennekablet skal fremføres selvstændigt er jeg udemærket godt klar over, men det kommer jo altså lodret ned fra loftet til dåsernes placering, mens strømmen kommer ind fra bagsiden af dåsen og føre videre, og her sørger jeg for at stikkontakten kommer til at sidde i den side hvor strømmen skal føres videre.

Men mange tak for jeres svar, de har været meget brugbare.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis