Hvilken vrmekilde passe til mit hus.

Hejsa jeg er i gng med at total renovere et gammelt stråtgshus og tiden er nu kommet til at vælge varmekilde. Huset er isoleret som følgende
Tag 250 mm iso ud over stråtaget.
Ydervægge 150 mm iso
Gulve 300 mm Iso
Derudover skal det siges at jeg vil have gulvvarme i huset.
Grunden er 1400 m2.
Jeg tænkte selv i noget varmepumpe  luft til vand men er bare i tvivl om det vil være for dyrt i sådan et gammelt hus.
på forhånd tak
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Min holdning til luft varmepumper er at de lover for meget COP mæssigt også kontra hvad de reelt yder til dagligdag når man virkelig har brug for varmen. Læs her i den kolde danske vinter. Så der kommer du til at smide for meget El efter den. Vil nok overveje noget jordvarme hvis det er. Læste på nettet et sted med at de kunne skyde jordvarmen ned i jorden så du slipper for at skulle have haven endevendt

Men der er sikkert nogle der er klogere på det end en snoldet elektrikerlærling

Alting er Relativt !


Luft/vand virker, som ovenfor beskrevet, bedst når det er varmt og ringere, når det er koldt. Desto større varmebehov du har desto ringere virkningsgrad. I en bidende kold dansk vinter med +15ºC udenfor er det den temperatur den kæmper imod, mens jordvarmen hyffer sig med +/-0ºC. Det går en del til forskel i COP (virkningsgrad).

Du kan få slangerne til jordvarme pløjer ned. Dety giver væsentlig mindre skader på haven end traditionel nedgravning med rendegraver. Du kan også lave en energibrønd, men den er noget bekostelig. Prisforskellen mellem jordvarme og luft/vand er beskeden, da udedelen er dyr som pokker.
Problemet kan dog vær, om du har mange store gamle træer i haven, som dels skygger, dels har lange rødder. Tag en snak med et par jordvarmefirmaer om sagen. De har erfaringerne.
Gulvvarme er absolut sagen til varmepumpe, hvad enten det er dene ene eller anden slags. Gulvvarme har en lav fremløbstemperatur, som er til gavn for en god COP.

God fornøjelse med projektet og husk at holde os opdaterede her på LDS.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Tak for svarene.
Så lyder det da lidt som om det er noget jordvarme jeg skal have fat i.

Men kan dette svare sig med den mængde isolering jeg har i mit hus eller vil det blive alt for dyrt i strøm. ?
Jeg har ingen store træer i haven, og da ingen i husstanden er havemennesker skal der bare være græs i hele haven ( læs: Lejeplads til ungerne). Samt noget indkørsel og terresser. Der vil ca være 800 m2 græs.

Er det ikke voldsomt dyrt at få skudt jordvarmen ned i jorden ?

Jeg ved godt at afskrivningen på jordvarme næsten ikke kan svare sig i forhold til et pillefyr, men vil det ikke hæve værdien af huset.
Grunden til at jeg ikke umidlbart er så glad for tanken ved pillefyr er at den så skulle stå i vores bryggers.

Bryggerset er en tilbygning bygget bag på huset og er 2,6 m højt. Reglerne siger at hvis en skorsten står tættere end 6 m på et stråtag skal den føres 80 cm over møning.
Dette vil betyde at vi skal have bygget en skorsten der går ca 4 m over bryggerset tag.
Dette vil jeg være lidt ked af at skulle kigge på og når jeg regner efter vil det da også løbe lidt op i pris. ( Kvalitetsbrænder + Brændeskur til piller + skorsten + murer).
Jeg vil også være lidt ked af alt det støv i bryggerset, da jeg meget gerne vil kunne tørre tøj der samt have dykkerudstyr og lign hængende.

En anden løsning kunne selvfølgelig være at bygge et fyrrum mere end 6 meter fra stråtaget, og så bare få sat en lille stålskorsten på.
Er dette en smart løsning eller vil der være for meget varmespil før varmen kommer hen til huset ??

Håber i kan finde hoved og hale i hvad jeg har skrevet
på forhånd tak for hjælpen
Jeg købte for snart to år siden en Daikin Altherma luft/vand varmepumpe. Jeg bruger den til at varme gulv arme op i vores træhus på 146 m2 og derudover har vi en varmtvandsbeholder på 200liter som også varmes op via varme pumpen. Vi overvejede også jordvarme, men vidste da vi købte anlægget at vi skulle bygge til på vores hus senere hen og ville derfor ikke have slanger gravet ned i vores have. Vores varmepumpe kostede knap 100.000 kr. Og vi fik endda Daikin varmtvandsbeholderen som "rabat", da det er min tidligere arbejdsplads der installerede anlægget.

Skulle vi have jordvarme skulle vi slippe omkring 130.000 - 140.000 kr. Jeg har læst at det et luft/vand anlæg er billigere end jordvarme udligner sig i løbet af anlæggets ca. 20-åriges levetid. Anlæggene vil efter denne tid have kostet det samme, da luft/vand anlægget skal bruge lidt mere energi ved at lave varme når det virkeligt er hård frost uden for. Vi har vores udedel stående bag vores carport ca. 4 meter fra huset, hvor rørene så er gravet ned under vores indkørsel.

Systemet kører upårklageligt og jeg kender flere med samme anlæg der også er meget tilfredse med det. Jeg kan godt anbefale luft/vand anlæg som et godt alternativ til jordvarme.

Pillefyr kræver meget arbejde. Jeg kender flere der har det og fortryder den dag i dag.


Kasper

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Wezio -- hvordan har din pumpe så virket med de meget kolde vintre vi har haft de sidste par år og har din elmåler gået amok.

Ktm -- haha ja det kan du da have ret i. Troede nu faktisk det lige netop var det vi havde dette forum til.
Altså til at spørge dem der har det forskellige. Haha ellers kunne vi jo ligeså godt lukke forummet ned med
Den begrundelse at man da bare kan tage hen til nogle der har lavet det man selv vil have.
Jo jo, Viking, men det er et område, der er lige så betændt som religion!

Jeg har pillefyr i mit lille bryggers uden problemer, uden at gå til i problemer og støv.
Min gode ven og legekammerat har, trods mine advarsler, en fin og dyr luft/vand varmepumpe med en COP på ca. 1, når det er koldt. Det gider han ikke tale mere om.
Han troede også på, trods mine advarsler, at man i Sverige kan gå 15 mennesker ind på en restaurant og få god mad og vin, samtidig. Det taler vi heller ikke om mere!
En god ven, der er kongelig autoriseret kølemontør af Guds nåde osv, HAVDE for år tilbage en luft/vand varmepumpe.
Men i øvrigt skal jeg ikke klåge, ud over at jeg ville tale med brugere direkte.

Med venlig hilsen
ktm

 

Man kunne jo også gå ind på VPO varmepumpeordningen og finde et godkendt firma i sit område, der er et skema på siden man kan udfylde og sende til evt. 3 firmaer og få lavet en beregning på sit hus, så kan man se hvad fyringsudgifter bliver og har en
garanti for at firmaet ved noget om varmepumper, vi ser desværre mange anlæg der ikke er dememsíoneret og monteret rigtig,
så kan det blive en dyr fornøjelse, så få et tilbud fra et anerkendt firma og se nogle anlæg der er monteret og har bevist der kan spares penge
I kan læse mere om varmepumper på siden heatpump

MVH
Poul Larsen


Jeg har nu været fint tilfreds med min luft/vand varme pumpe de sidste to hårde vintre. Jeg kører med en fremløbstemperatur på 30C.

Jeg kan ikke sammenligne varmeforbrug med før/efter sådan rigtigt, da jeg lige har bygget 83 m2 til på mit hus.

Før jeg fik varme pumpen, blev vores gulvvarme opvarmet via en elektrisk varmvandsbeholder. Vi brugte så kun gulvvarmen på vores badeværelse (de var de forrige ejere der lavede det sådan og der er ikke naturgas her i området). Men for det strøm jeg brugte med el-varmeren på badeværelset (ca. 8m2) kunne jeg efterfølgende med varme pumpen varme hele huset på 64m2 op.

Det skal siges at jeg i mine vægge har 350mm isolering, 400 i loftet og 400 i gulvet.

Brugsvandsbeholderen på 200 liter kører med en temp på 45C. En gang om ugen bliver den kortvarigt hævet til 65C for at der ikke skal dannes legionella.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

KTM
Hvad er det for et pillefyr du har? Jeg har også tænkt på at skifte oliefyret ud og tænker at pillefyr er en mulighed. Men jeg har også kun et lille bryggers til rådighed. Fylder du piller på hele tiden eller har du en magasin i forbindelse med?


Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis