Olie i indsugning

Har en havetraktor med 14,5 hk B&S motor.
Traktoren starter fint og går godt, men efter et par min., når den er blevet varm, begynder det at ose kraftigt fra udstødningen.
Når jeg chekker luftfilter og udstødning er der olie i.
Hvis jeg lader den stå, til den er kølet af, starter den igen fint, og efter at have udsendt en solid blå "røgsky", går den normalt, til den atter bliver varm.
Når jeg chekker oliepinden, mens motoren er varm, "damper" olien af varme.
Der siver lidt olie uden på motoren, men svært at se, hvor det kommer fra?

Har nogen af jer konstruktive forslag, eller skal jeg bare sende den på værksted?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder som defekte stempelringe...

mvh jens
Sidder der en overtryks slange fra krumtaphuset/topstykket til luftfiltret ?
Det kan stamme fra den.
hiv den ud og stik den ned i en flaske. se så om der sprøjter olie ud. husk at kontrollere oliestanden inden.

Jacob
Foreløbig tak for svarene. Jeg vil se efter en mulig overtryksventil, og ellers lyder det jo nok ikke så usandsynligt med stempelringene - også fordi starteren skal rotere nogle gange før motoren "tager ved", som om det kunne knibe med kompressionen.
Kan man bare skifte stempelringene uden at skifte selve stemplet?
Ja hvis stemplet ikke er for slidt, kan du godt nøjes med ringene.

Selvfølgeligt mest korekt, at skifte stemplet også, men så løber det jo pludselig op.

Jeg har en gang skiftet stempelringe, på sådan en motor, der brugt olie, det blev rigtig godt...
Som jeg lige husker, kostede tinge og pakningssæt godt 500 kr, men det er nogle år siden...

OBS hvis du bruger multigrade motorolie som eks, 15W-40, kan den godt brge olie.
Så kan et skift til B&S SAE 30 olie, måske løse problemer.
(B&S motoren er jo en gammel opfindelse, og enés ikke godt med moderne multigrade olie)

mvh jens
Tak for de gode råd. Har haft lidt travlt med andre ting, så maskinen har bare stået.
Efter en del forskning (læs: surf) prøvede jeg det råd at justere ventilerne. Det hjalp ikke! Den osede stadig, når den blev varm.
Fik så af flere andre at vide, at B&S OHV-motoren ofte får hul på toppakningen.
Et par videoer på YouTube gav mig mod på at prøve at skifte den. Har aldrig prøvet den slags før.
Først var der problemet med at finde en ny toppakning. På B&S hjemmeside vil de have et modelnr. for at finde reservedelen. Nummeret var ulæseligt på min motor.
Afmonterede så topstykke og toppakning (var helt tydeligt brændt igennem) for at finde en tilsvarende.
Fandt frem til firmaet haveparkdele.dk, som har fine fotos af pakningerne. Så var det nemt at finde den rette. Lå i postkassen næste dag.
Videoerne er ikke helt samme model som min motor, men næsten, og de var MEGET nyttige, her er links:
Ventiljustering: http://www.youtube.com/watch?v=Bo7zf3JwdCc&feature=related
Toppakning: http://www.youtube.com/watch?v=0iWulB_I-dY&feature=related
og http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=fW2XtMl0hfA

Håber det kan hjælpe andre med samme problem.





Annonce
hjalp det så at skifte toppakningen ?

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
JA, nu oser den ikke mere. Det var lige det, jeg glemte at skrive i indlægget. Tak for korrektionen.
prøv og tjekke udluftning for kromtap hus det kan godt lave den slags kunster hvis der dannes tryk i kromtaphus

PEK

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis