Hej Lav-det-selv folkens :-)
På trods af jeg har fundet nogle meget informative tråde, som på sin vis er relevante for mig, vil jeg gerne stille et par spørgsmål alligevel! Jeg håber det er iorden.
Jeg har anskaffet mig en ældre herre, en Puch ms50 som, så vidt jeg husker, er fra 1962. Det er min første knallert, så min viden i det regi er endnu ganske begrænset. I går var jeg ude og prøvekøre den for første gang efter jeg anskaffede mig den (kørte omkring 15 km.) og det gik præcist som det skulle. Den kørte lige omkring de 30 km/t og startede uden problemer. Jeg havde bemærket at studsen var blevet hård omkring der hvor den sidder tilkoblet selve maskineriet og ikke luftfilteret (Jeg ved ikke lige hvad den del hedder). Derfor besluttede jeg mig for at skifte den, fordi den givetvis var en anelse utæt. Efter at have skiftet den, har knallerten fået startbesvær og i det hele taget også besvær med at komme op i fart - den "tøffer" og hakker derudaf. Det gælder for både 1. samt 2. gear.
Det der undrer mig og skræmmer mig lidt er at det kom lige efter jeg havde skiftet studsen, så jeg er bange for det er noget jeg har gjort forkert. Jeg har også lagt mærke til at benzinhanens lille kontakt kan drejes mere end 180 grader, betyder det mon at det lille dæksel der ellers skulle lukke af og op for benzintilførslen ikke følger med når man drejer på hanen?
Desuden stoppede mit speedometer pludselig med at virke forleden, er det kompliceret at fixe? og i fald det er muligt, er det så noget jeg vil kunne gøre med mine meget begrænsede evner?
Jeg håber en af jer garvede knallertgutter eller gutinder kan finde et par minutter til at give mig lidt vejledning, det ville jeg sætte pris på! :-)
Med venlig hilsen fra en ung mand med en gammel puch