Alternativ til oliefyr

Hej.
Vi skal finde på noget andet end oliefyr. Vores jordtank skal skiftes om 2 år og brænderen synger også (højt) på sidste vers.
Kedlen er en ca 10 år gammel Vølund 810 støbejernskedel ( ikke kondenserende) Jeg ved ikke om den kan genbruges til noget.
Der er også noget med skrotningspræmie på oliefyret. Gælder det kun hvis man skrotter det hele eller evt kun brænderen og bruger kedlen til noget andet?

Hvad ville i mene var det bedste alternativ?
Vi bor 6 mennesker på 201 m2 og bruger ca 2000 l olie om året pt.
Fjernvarme er en mulighed men jeg har altid ment at det var for dyrt.


13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Træpiller er jo oplagt.. Der er lidt arbejde, men du vil kunne spare omkring 10.000kr om året på brændsel.

Du kan få træpillefyr fra 25.000 til 75.000... De billige kan være ganske udemærkede, men med lidt stører arbejdsindsats.

Du kan læse meget mere på f.eks. www.stokerpro.dk


Mvh Tommy Fer

Start med at finde ud af om der er tilslutningspligt til fjernvarme hvis du skal skifte varmekilde..

For hvis der er tilslutningspligt så er der ikke så mange valgmugliheder.

Venlig hilsen Søren
Ang træpiller så har jeg overvejet det. Men er det til at have med at gøre i et alm bryggers? Kan man få et der ikke fylder mere end et alm oliefyr?
Ang tilslutningspligt ved skift. Er det så kommunen eller varme værket man spørger?


Du skal spørge på kommunen. Spørger du varmeværket får du en sang fra de varme lande og en salgstale. Sørg for at få svaret på skrift, så de ikke kan komme efter dig senere.

Fjernvarme er ofte slet ikke så skidt endda. Undersøg, hvad det koster i installation, faste ud/af-gifter og pr kW. Jeg kender eksempler fra Himmerland, hvor varmeregningen er næsten halvveret efter at være kommet på et flisfyret fjernvarmeværk. Jeg kender så også eksempler på folk, der gerne vil betale 100.000 for at slippe af med fjernvarmen, men det er en anden sag.

Du kan også overveje en varmepumpe med jordvarme, hvis du har jord nok og en have mm der egner sig dertil. Desuden skal du have radiatorer mm der egner sig til lavtemperatur, ellers kommer de med på listen over udskiftninger, og det er en bertagtelig udgift oveni. Varmepumpen taber meget i virkningsgrad, COP, ved højere fremløbstemperatur.

Træpiller egener sig ikke i et almindeligt bryggers. Der skal en del piller i magasinet, hvis man ikke vil rende og fylde op hele tiden. Og det støver noget.
I stedet kan du overveje en pillefyret brændeovn. De skulle efter sigende være ganske gode. Ikke mindst firdi den passer sig selv og giver varme fra sig, også når man ikke lige er der til at fyre i den.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hvad med en luft til vand varmepumpe? Hvad er folks erfaringer med sådan en?


Annonce
Skrevet af mk.koch på 29 apr 2011 23:41
Hvad med en luft til vand varmepumpe? Hvad er folks erfaringer med sådan en?

For dårlig udnyttelse til pengene i både anskaffelse og daglig drift. Men er bare mine erfaringer. COPen er sjælent som lovet når det er rigtigt koldt udenfor og det er jo her man har mest brug for den. Derfor må den så køre på elpatronen hvilket koster en del. Vil klart tage fjernvarmen hvis den er til rådighed (Ihvertfald hvis det var mig)

Alting er Relativt !

Det er bare mit indtryk at fjernvarmen koster mere end vi giver nu. Men måske bliver jeg overrasket.


Angående jordvarme har jeg fået det installeret på en alm. lille parcelhus grund på 799 m2. Der blev det meste af haven udnyttet og vi har fået 415m jordslange gravet ned. Vi har ikke fået skiftet radiatorere, men kører på dem oliefyret også brugte og det virker ganske fint alligevel. Jeg har målt i snart et år og min varmeudgift er omkring 60% af hvad den var på oliefyret. Derudover er det simpelthen så nemt. Man skal ikke tænke på at fylde træpiller på, eller at få fyldt olie op osv. Det kører bare derud af stille og roligt.

Selv med den kolde vinter vi har haft kom brinen (væsken i jordslangerne) ikke ned på mindre end -1 grad, hvilket er ganske godt (en bekende med jordvarme røg ned på -5 grader).

Prisen for mit anlæg var 107.000 også er der tilskud fra staten på 20.000.. Så min egenbetaling var 87.000. Skulle jeg have skiftet oliefyr (kondenserende) + ny olietank, var det løbet op i 60-70.000, så det synes jeg er ganske godt

Jeg vil derfor stærkt anbefale jordvarme.
Huset skal være velisoleret før jordvarme kan komme på tale. Der er flere eksempler med folk der har fået installeret jordvarme i forbindelse med renovering af et gammel hus, at de ikke kan holde varmen om vinteren. Det kræver at huset er fuldstændig up to date med tæthedskrav, isolering, varmkant ved sokkel, osv. Du kan også være heldig at det fungerer fint, men det kan være en chance at tage.

http://www.lyrk.dk

Man skal bare have et jordvarme, der har den rigtige størrelse/kapasitet, og et varmesystem der er velegnet, hvor gulvvarme er nr 1, eller et varmesystem der kan nøjes med 40 -45 gr i fremløb.
Så kan det fungere fint, i et ældre ikke top isoleret/tæt hus.
Så hvis man bruger 15 liter olie i døgnet, når det er koldt, så skal varmepumpen selvfølgelig kunne levere tilsvarende. (vel ca 6 kw/time, ved det eksempel.)

mvh jens


 


 

 

 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis