Bruge krybekælder til HIFI udstyr?

Hej LDSere

Jeg har et kælderrum/krybekælder med henholdsvis 150 og 180cm til loftet, hvor jeg godt vil bruge den ene ende til mit HIFI udstyr så det er gemt væk af vejen. Det kommer til at ligge ca. i midten af huset.

Jeg er i gang med at renovere 3 stuer så der er gulvet væk og der skal støbes nyt efter der er blevet gravet ud, isoleret og lavet gulvvarme. Dette kælderrum ligger lige op ad men vil ikke få lavet nyt gulv i første omgang da det ligger under min gang hvor der både er trapper og bad. Så jeg vil godt være færdig med stuerne og have finanserne i orden først.

Der er ikke udefra kommende fugt i kælderen og i den del jeg vil lave det i, er gulvet hævet 30 cm over resten. Rummet bliver med udluftning via. genvex anlæg så varmen kan komme væk.

Hele kælderen er som et L 160cm bredt hele vejen 320cm den ene vej og 575cm den anden. Rummet bliver 160cmx160cm og med 160cm til oversiden af gulvet over. Med 10cm gulv+isolering bliver der nok ca. 130-150cm tilbage hvilket er rigeligt.

1. Jeg regner med at gulvet stadigt skal være 10cm eller skal det være mere når det "svæver"? eller skal der noget jern drager under for at holde det oppe?

2. Er det muligt at indrette dette rum og så senere støbe nyt gulv oven på, med gulvvarme og isolering?

3. Hvordan støber jeg i det hele taget gulv oven på min krybe kælder?

4. Som et tillægs spørgsmål hvordan laver jeg en lem ned igennem gulvet til kælderen, med fliser på så det ligner resten af gulvet?

5. Hvordan isolere og fugt spærre jeg rummets ydervægge? Og hvor meget skal der til? Der kommer isolering hele vejen rundt, under stue gulvene med 30cm+10 cm gulv med varme. Så behovet er vel mest i bunden samt generelt fugtspærre?

Jeg har tilføjet et billede af stedet.
Hej LDSere Jeg har et kælderrum/krybekælder med... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Som fx. http://www.lavpristrae.dk/krydsfinersplade-122x244-p-306.html ? Syntes ikke rigtigt at en søgning på Douglas tagplade giver noget.

Og ville også godt have et link til et produkt til behandling af vægge og gulv hvis du har et. Søgning på de 2 navne du skrev giver mange resultater.

Den 21mm tagkrydsfinerplade er fin.

Men væggene:
Du  fortalte at rummet/væggen er tør.

Og når du ikke laver noget egentlig gulv er der heller ingen særlig grund til at "kemisk tætne" væggene.
Der vil med sikkerhed være fugtoptrængen fra "gulvområdet" som skal bortventileres. Og en smule fugt fra væggene kan gå samme vej.

Det var hvis du valgte den absolut fugttætte gulvløsning at der ville være sammenhæng i tingene osse at "kemisk tætne" væggene. Og også af hensyn til eventuel anvendelse af flamingoisolering - som ikke er diffusionsåben.

Du kan kontrollere væggenes fugtighedstilstand ved at klæbe en ½m2 klar plastfolie på væggen et sted. Idet folien tapes til væggen hele vejen rundt langs kanten.
Hvis der opstår fugt immellem væg og mur er det fugtindtrængen. På plastens side ind mod rummet er det kondens.
Vær opmærksom på at forholdene jo afhænger meget af om der er sommer eller vinter og om der har regnet i 14 dage.

Jeg ville vælge denne "løsning"
"Der vil med sikkerhed være fugtoptrængen fra "gulvområdet" som skal bortventileres. Og en smule fugt fra væggene kan gå samme vej."

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis