terrasse i hårdt træ - behandling?

Hej LDSere

Jeg er ved at være færdig med en 100 kvadratmeter stor terrasse i Cumaru og i tvivl om, hvordan og hvor ofte jeg skal behandle den. Jeg er klar over, at man kan lade hårdttræs-terrasser ligge uberørt, men flere eksperter siger dog, at jævnlig oliebehandling forlænger levetiden med omkring 10 år, og det synes jeg immervæk er lang tid, når man tænker på, hvor meget terrrassen koster i materialer, sved og slid.

Oliebehandling er dog dyrt! Oliering af en 100 kvadratmeters terrasse løber hurtigt op i et par tusind kroner - én til to gange om året.

Forleden fortalte en bekendt mig så om en alternativ behandling af hårdttræ, som han selv har praktiseret: Sæbespåner!

Ligesom ved et indedørs trægulv giver han sin hårdttræsterrasse en fed sæbeblanding et par gange om året. Derved opretholder han BÅDE den fine grålige farve som hårdttræ får med tiden OG den forlængede holdbarhed i og med at træet mættes. Og det til næsten ingen penge.

Hvad siger I til denne behandling? Er den gangbar og har I nogle konkret råd og erfaringer med hårdttræsterrasser?

VH Søren





 



 


 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er osse ekspert. I livsfilosofi. :o)
Mon ikke du hellere skulle forsøge dig med en 10-årig levetidsforøgelse af din person.

Comaru kan ikke rådne, det er svært at få til at brænde. Den største risiko for dine terrassebrædder er at de bliver stjålet. Fordi de er så hundedyre.
Så om de brætter kan holde evigt, eller evigt + 10 år har nok ikke den store betydning.

Om det er godt eller skidt at sæbebehandle brætterne skal jeg ikke klåge mig på. Men rene bliver de jo.

Hej HPOX. Du  siger med andre ord, at det ikke betyder noget om man giver olie eller sæbe, og at det kun er et mersalgstrick fra oliemagnaterne?

På div. terrasse-sites står at man kan regne med en levetid på omkring 30 år, når det gælder hårdttræ. Hvis det er rigtig, synes jeg nu nok at 10 år ekstra er meget. Men er det rigtigt?
 

VH Søren

@srathje.
Hvorom alting er.
Når cumaru hverken kan rådne eller brænde så er der jo stort set kun naturens almindelige rasen tilbage, frost-tø, temperaturskift i øvrigt, solpåvirkning/UV-stråling og en enkelt orkan i ny og næ. Om du smører olie på eller sæbevasker et par gange om året er fuldstændigt uden betydning for holdbarheden.
Det ganske afgørende er om de brædder er konstruktivt rigtigt indbygget og hvor ofte der kører bæltekøretøjer hen over dem.
Hvis de om X antal år ikke dur mere er det ikke fordi de er slidt op. Men af alle mulige andre årsager.



Annonce
Det lyder godt, tak for rådene
vi kan godt forstå dit svenske men du henviser til en side på arabisk !!!! tror ikke at du får mange svar ud af det :-)                                                    

Ja der skal man have større sprogeksamen end jeg har.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Fjernet af moderator
(Årsag: Reklame )
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis