Antenne for dummies

Hejsa herinde

Jeg skal skifte til Boxer og mangler en antenne til det. Skal jeg have en ekspert ud for at kigge på det eller kan en antennemæssigt åndbolle som jeg selv klare det?

Jeg bor ved 8881 Thorsø med 11 km til Hadsten-senderen på 89 grader. Hvad forståes ved frit udsyn? Jeg bor 100m fra en skov i den retning, er det et problem? Kan jeg klare mig med en indendørs eller skal jeg have noget hængende udenfor?

Håber nogen kan hjælpe mig - har ikke vildt lyst til at have skindet op til prof hjælp, men skulle gerne være kørende d. 3. maj hvor viasat afgår ved døden

Mvh

Kasper
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan jo prøve med denne Digital indendørsantenne DVB-T

De har den også til udendørs.
Men ellers skal du bare søge på Digital antenne DVB-T

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Digitale antenner eksisterer ikke. det er en marketings ting. Der eksistere ikke digitale radiosignaler. Men indholdet af radiosignalerne kan være digitalt.
Er en antenne god nok til analogt tv så er den også fin til Digitalt TV. Men at skrive at en "digital" antenne er noget særligt på en positiv måde er forkert. Hvis en antenne kun er brugbart til digitalt TV betyder det for mig at den er uendeligt ringe, da digitale TV signaler ikke stiller samme krav til antenner som analoge tv signaler.

Jeg vil anbefale en udendørs yagi med minimum 13dB forstærkning. nu du siger du bor ved skov. kan du have et grumme svagt signal. i såfald skal du have fat i en low noise forstærker du sætter meget kort fra antennen. forstærkeren skal så have strøm gennem kablet fra en strømforsyning.
Kan du se toppen af antenne masten blinke i det fjerne så skulle skoven ikke stå i vejen og du behøves derfor ikke tænke på en forstærker som i grunden er roden til alt ondt. en typisk forstærker bruger 7W. hvilket er temligt meget når den køre 24/7-365.

En antenne holder "evigt" hvis den er af god kvalitet. ingen af de to antenner er noget jeg ville røre med en ildtang.

Jacob
Jeg skiftede til boxer sidste år, i starten havde jeg et elendigt signal, har ca 35 km til åbenrå senderen.. Jeg købte en "digital" antenne hvilket ikke gjorde den store forskel.. Så prøvede jeg at skifte alle de gamle kabler fra antennen og ind i huset med en godt kvalitets kabel der er ordenlig støj afskærmet.. Det resulterede i 100 % signal styrke..
Jeg var i Expert og købte en Maximum UHF 10 Antenne. Jeg satte den op inde på loftet af laden. Det er under et ret tvivlsomt stråtag. Der fra har jeg trukket antenne kabel (noget standardkabel, der fulgte med da jeg fik viasat-parabol engang) til en 3vejs-splitter (måske 10m) og derfra videre til min digitalmodtagerboks (måske yderligere 7m) fra Boxer.
Det går rimelig fint med at tage kanaler som CNN o.lign., men DR, TV2 og sådan nogle kan jeg nærmest ikke modtage. Jeg har drejet og drejet antennen, men kan ikke få det bedre.

Hvad gør jeg bedst nu?
Er en antenneforstærker løsningen på mit problem? Eller skal jeg have andre kabler?

Mvh

Kasper
Annonce
Sæt antennen uden for og lige ind med kablet til modtageren uden den splitter så har du signal
Uden splitteren får jeg nok lidt problemer på de tv, der ikke er i stuen...
En antenneforstærker placeret ved antennen vil kunne tage det meste af tabet i kablet.

Placeret efter de 10 m vil ikke give mening - det SKAL være så tæt på antennen som muligt.

Du evt. kan prøve med en billig fætter fra Onkel harald til ca. kr. 100,- - så vidt jeg husker forstærker den 10dB på 2 kanaler ud.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af EISOE på 06 maj 2011 17:00
En antenneforstærker placeret ved antennen vil kunne tage det meste af tabet i kablet.

Placeret efter de 10 m vil ikke give mening - det SKAL være så tæt på antennen som muligt.

Du evt. kan prøve med en billig fætter fra Onkel harald til ca. kr. 100,- - så vidt jeg husker forstærker den 10dB på 2 kanaler ud.

Spar pengene og køb en ordentlig forstærker fra start af.
De billige er noget der burde censureres væk

Jacob
Skrevet af Jacob Antenne på 06 maj 2011 17:49

Spar pengene og køb en ordentlig forstærker fra start af.
De billige er noget der burde censureres væk

Det ved du sikkert bedre end mig...................

Jeg har ikke behovet længere - har fibernet inde og der er signalet perfekt.

Men har haft antenner - og da brugte jeg sådan en billig fætter til at dele ud til 2 strenge - det virkede fint - men kan slet ikke sammenlignes med fiber

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis