60Ah batteri vs solpanel kapacitet vs laderelæ

Hej LDS'ere,

jeg har en dejlig terasse, hvor jeg gerne vil have min 12v radio til at spille.

Jeg har følgende idé:
Et 60 Ah bilbatteri, et solcellepanel til ladning, og evt et laderelæ.

Forbruget forventes at være 35 w, 3-6 timer af gangen, 2-3 dage om ugen.....
og ja, som regel i godt vejr;-) Oven i det, kan der komme en time eller to en sjælden gang om aftenen.

Kan jeg undvære et laderelæ, hvis Wp (peak effekt) ikke er for stor..... det er jo ikke den store strøm jeg har brug for at trække fra batteriet. Og i så fald, hvor stor erffekt skal panelet have.


Jeg har allerede lavet strømforsyning til min vindmåler, bestående af et lille panel, tre AA NiMh accuer, hvor panelets Wp er 1/10 af kapaciteten på accu'en, og overskydende effekt afsættes som spild-varme. Kan denne tankegang også bruges her?

Mvh Niels

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis solpanelet levere, en begrænset mængde strøm og spænding, er et laderelæ unødvendigt.
Hvis bateriet er fuldt opladet, og man stadigvæk lader på det, afsættes det som varme.
Men lader du eks 1 ampere og 16 volt, vil det ikke blive mere end godt lunt.

Det gælder et 60 ah batteri, er det mindre, er det mer følsomt.

mvh jens
Tænk på at du skal have fat i et forbrugsbatteri og ikke et startbatteri.

Bent.
Ja, i første omgang tænkte jeg det..... og så prisen;-)
Ingen tvivl om at et forbrugs eller marine batteri holder bedre til opgaven.
MEN, SU'en rækker ikke langt for en familiefar, så i første omgang må jeg se hvordan det går med et aflagt autobatteri.
Hvis ikke jeg dybdeaflader, og jeg regner ikke med at trække mere end 10-15 Ah fra det ad gangen, håber jeg at det holder sommeren over.

Men tak for rådet Bent.

Mvh Niels

Ja, i første omgang tænkte jeg det..... og så prisen;-)
Ingen tvivl om at et forbrugs eller marine batteri holder bedre til opgaven.
MEN, SU'en rækker ikke langt for en familiefar, så i første omgang må jeg se hvordan det går med et aflagt autobatteri.
Hvis ikke jeg dybdeaflader, og jeg regner ikke med at trække mere end 10-15 Ah fra det ad gangen, håber jeg at det holder sommeren over.

Men tak for rådet Bent.

Mvh Niels

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis