Gulvvarmeslanger - hvor tæt på faste skabe i køkken?

Jeg skal snart i gang med at lave vandbåren gulvvarme i stue og køkken og kom til at tænke på hvor tæt gulvvarmeslangerne kan ligge på skabene i køkkenet?
Der er vel ingen der lægger gulvvarmeslangerne under skabene selv om det er ud mod en ydermur? Eller har de 25-30 grader overfladetemperatur ingen betydning for skabene (udvidelser/sammentrækninger) og indhold af f.eks. fødevarer?

Jeg får også en logistisk udfordring, da jeg har ca. 42 m2 gulvareal (ca. 12 m2 køkken) og det kan man ikke dække med en rulle på 120 m (ø20), så skal jeg lave 2 kredse eller 2 lige lange grene der hver dækkeer ca. 20 m2?
Hvis anbefalingen er 2 kredse, så vil det være mest logisk at tage køkkenet som den ene kreds, men det ligger fjernest i.f.t. hvor jeg har plads til shunten (under vindueskarmen ud mod udestuen). Skal fremføringen til køkkenet isoleres med rørskåle for ikke at "forstyrre" den øvrige gulvvarme og for ikke at tabe varmen undervejs? 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
læg slangerne max 30 cm fra forkant sokkel.

nogen bud på hvilken løsning jeg skal vælge m.ht. 2 kredse eller 2 lige lange baner på samme kreds?
2 kredse vil jeg tro. mener ikke en kreds bør være længere end 25 kvm med 30 cm mellem slangerne

jeg kendte godt grænsen på de 30 m2 (dvs 120 meter slange), men troede at det var på en lang slange og ikke hvis man delte den i 2 mindre dvs 1 kreds (en styreenhed)men med en fordeler til 2 baner (ved ikke hvordan jeg ellers skulle forklare det).

Sidst jeg lavede gulvvarme var det på 30 m2, men der lavede jeg 2 lige store kredse, da det var til 2 rum. Denne gang er det stue og åben køkken, men laver nok 2 kredse og isolerer rørerne frem til hvor køkkenet starter.
Det kan godt give lidt problemer med at regulere varmen i de to rum hvis der ikke er dør imellem. Men det er helt korrekt det du vil gøre.

Der går ca. 4 m gulvvarmeslange til en 1 m2.

1 kreds må maks. være 120 m.

Venlig hilsen

Søren Krogh
Jeg har lagt mine slanger i støbt betondæk med første slange 30 cm fra sokkel, og det er rigeligt langt.
Hvis man står HELT tæt på med tæerne op mod soklen kan man mærke gulvet er koldere der.Jeg ville lave 20 cm afstand.

MVH Leo

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis