GPS-mus --> PC --> VHF

Hej.

Håber alle har nydt det dejlige påskevejr og er blevet nogenlunde klar til årets sæson.

Jeg har en opgave for de mere nørdede herinde:

På vores navi-pc kobler vi en USB GPS-mus til Det levende Søkort. Signalet fra GPS'en vil vi gerne føre videre op til VHF'en, så vores position er opdateret ved nødkald på DSC.

Nogen, der har haft held til at lokke koordinaterne ud af en pc igen? Vi har kun USB-porte til rådighed.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

32 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal investere i en seriel/USB konverter til en hund eller to, for at få kommunikation med VHF'en.
Derefter kan du bruge en seriel port emulator til at kopiere signalet fra GPS musen til den port som seriel/USB konverteren benytter.
Jeg har ikke selv prøvet ovenstående, men jeg vil tro at der er gode chancer for at det virker (efter at have prøvet et par hundrede forskellige kombinationer af baud-rates, stop bits og COM porte)

/Ulf

Det er nemmere at hamre en skrue i, end at skrue et søm i....

Spørgsmålet er, om emulatoren kan få fat i den COM-port, som Det levende Søkort allerede bruger? I forvejen benytter man jo en virtuel COM-port, som omdanner signalet fra GPS-musen fra USB til COM, som er det eneste, søkortet kan se...


Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Jeg tror sagtens programmet kan lytte med på den i forvejen virtuelle port.
Selv bruger jeg det til at forbinde USB GPS (Mus) virtuel port til en anden virtuel port som Det Levende Søkort forbinder til.
Forvirret? DLSK kan ikke forbinde til den virtuelle port som GPS'en laver, men spejles den over i en anden virtuel port via det før omtalte program, og så virker det.
Foreslået af supporten på DLSK.

/Ulf

Det er nemmere at hamre en skrue i, end at skrue et søm i....

Jeg har lige prøvet emulatoren... puha, det tror jeg ikke lige, jeg tør satse på, hvis der er andre muligheder. På PC'en er der kun 2 fysiske USB-porte, så at få dirigeret signalet ud til den rigtige i USB-hubben hver gang...
 
Kunne man ikke tage en (fysisk) USB -> Seriel og en Seriel -> USB (fysisk) konverter? Dér, hvor de to mødes, burde man vel kunne fiske GPS-signalet ud i et format, VHF'en kan forstå.
 
På den måde burde der også være større sikkerhed for, at VHF'en får signal, så snart computeren er tændt.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Du kan sætte emulatoren til at starte op med den rigtige konfigurering sammen med PC'en. Det eneste man så skal huske er at sætte alle USB enheder i, inden PC'en tændes. Det virker hver gang i min lidt enklere opsætning. Der står i hjælpen til emulatoren, hvordan den sættes til automatisk opstart.
Alternativt kan du købe en billig håndholdt GPS med seriel udgang til VHF'en - så ved du også hvor du er henne hvis PC'en dør....

/Ulf

Det er nemmere at hamre en skrue i, end at skrue et søm i....

Annonce
Tråden har været lidt død - primært fordi jeg har søgt hjælp på www.elektronik-forum.dk.

Der fandt jeg en tekniker her fra Ishøj, som har hjulpet mig rigtig meget med at finde det rigtige software, få det sat op og forbundet rigtigt.

Resultatet kan I se her - det er lykkedes i dag 



Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Så var det måske derfor du så så glad ud da du stod nede i kahytten

Med venlig hilsen RH

Lidt er godt - meget er bedre.

Det kan have været en væsentlig faktor - har knoklet med det skidt i 1½ måned. Du går vel ikke og lurer ind i folks kahytter? Advarsel! hos os kan man ind imellem se uartige ting 

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Uha nej da.
 
Må jeg stikke hovedet ind næste gang og se din opsætning?

Jeg drømmer nemlig lidt om samme system.


Med venlig hilsen RH

Lidt er godt - meget er bedre.

Du skal være så velkommen - er på båden mellem kl. 8 og 10 fredag...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis