Klæbeanker, bøjet gevindstænger ?

Hej igen.

Mine limtræsrammer skal monteres på fundamentet med klæbeankre. Da vi borede huller i betonen til gevindstængerne måtte vi flere steder bore lidt skråt da vi ramte armeringsjernet. Jeg kan få det hele til at passe fint hvis jeg bøjer gevindstængerne inden jeg limer dem fast. (de skal bøjes ca. 15 grader) 

Jeg tror at det burde fungere fint, men min frygt er at stængerne bliver så meget svagere i bøjningen at det ikke er en forsvarlig løsning.

Der er tale om 16mm stænger af enten 5.8 eller 8.8 stål. Jeg har snakket med producenten (expandet) men de turde selvfølgelig ikke garantere at det var problemfrit da de ikke have styrkemæssige tal/tests på sådanne bøjninger.

Er der nogen her i forummet som ville være nervøse over denne fremgangsmåde ?

 Henning, Lolland

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du bukker den, over noget rundt, med en diameter på ca. 30mm, så ville jeg ikke bekymre mig.
Hvis du bare sætter dem i skruestikken, og giver dem et klap af en hammer, risikere du, at lave en skarp kant, der kan være begyndelsen på et brud.

Du bør vælge 8.8 kvaliteten, hvis det skal holde til noget.

Alternativt kan du jo lime dem fast først, og så når de er hærdet op, sætte et rør ned over gevindstangen, og så bøje dem forsigtigt på plads.
(sådan vil jeg nok selv, have lavet det)
mvh jens
Tak for svar Jens.
Ideén med at bøje stængerne med et rør er god, det må være måden at gøre det på.

Jeg er også lidt i tvivl om jeg skal bruge el- varme- eller blank-forzinket stænger (eller rustfrit stål) - Det skal stå indækket men ikke opvarmet .....


 Henning, Lolland

Det er korrekt ar stål sagtens kan bøjes de 15 gr.
Men rustfrit stål M16 koldbukker man ikke sådan lige?
Så vidt jeg ved???

Men når man indstøber bolte i beton findes et begreb kaldet forankringslængden. Altså den længde af gevindstangen der indstøbes i betonnen.
Altså hvis du indstøber en almindelig M5 gevindstang i en meget stærk beton og forankringslængden er en hel meter holder bolten jo kun indtil udtrækningskraften bliver så kraftig at bolten trækkes over - springer.

Omvendt hvis du indstøber en kvalitet 8.8/M16 bolt i en småsvag beton og forankringslængden i stedet er 20cm bliver bolten jo blot trukket ud af betonnen hvis trakkraften bliver stor nok.

Tingene bør passe sammen.

Men det jeg ville sige var at man skal være omhyggeligt med bukkeriet. For hvis du ikke bukker og monterer stængerne nogenlunde parallelt så kan remmen slet ikke monteres.
Hej hpox. Tak for svar.

Jeg følger producentens vejledning med hensyn til forankringslængden: minimum 190mm, M16 gevindstang kvalitet 8.8 i et 18mm hul.

Du har nok ret i at rustfrit stål bliver svært at bøje... (for ikke at tale om prisen - jeg skal bruge 10 meter)

- Så jeg skal vel gå efter noget elgalvaniseret....



 Henning, Lolland

snak med Hilti, og få fat i et sdsbor til din borehammer der kan bore igennem armeringen også, mener det koster ca 150 kr inkl moms.

http://www.lyrk.dk
Annonce
Godt råd der Naver.
Men gad vist om du kan slippe med 150 kr for et 18 mm bor!!!
Ja, tak for rådet. Jeg vil følge det næste gang jeg skal bore beton-huller....

 Henning, Lolland

18 mm, nej så kan det nok ikke fås til den pris.......

det afhænger også lidt af hvor langt boret skal være. NKT (Expandet) laver også selv et bor der kan bore både i beton og armering, sjovt de ikke nævner det hvis du har snakket med dem.

http://www.lyrk.dk
Jeg kan dog anbefale 18mm bor fra biltema til 32 kroner så længe der er tale om beton alene... Det borede ganske udmærkede....

 Henning, Lolland

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også