Klæbeanker, bøjet gevindstænger ?

Hej igen.

Mine limtræsrammer skal monteres på fundamentet med klæbeankre. Da vi borede huller i betonen til gevindstængerne måtte vi flere steder bore lidt skråt da vi ramte armeringsjernet. Jeg kan få det hele til at passe fint hvis jeg bøjer gevindstængerne inden jeg limer dem fast. (de skal bøjes ca. 15 grader) 

Jeg tror at det burde fungere fint, men min frygt er at stængerne bliver så meget svagere i bøjningen at det ikke er en forsvarlig løsning.

Der er tale om 16mm stænger af enten 5.8 eller 8.8 stål. Jeg har snakket med producenten (expandet) men de turde selvfølgelig ikke garantere at det var problemfrit da de ikke have styrkemæssige tal/tests på sådanne bøjninger.

Er der nogen her i forummet som ville være nervøse over denne fremgangsmåde ?

 Henning, Lolland

Hej igen. Mine limtræsrammer skal monteres på... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, men du er det jo osse lige præcis fordi det nødvendige bor skal kunne bore igennem armering & beton samtidig.

For mange år siden var jeg nødt til at leje den type bor. De var alt for dyre i indkøb.

Og så lige det med A2 og A4 og alm. stål.

Hvis boltene ikke er direkte synlige eller sidder fuldstændigt ubeskyttede så er det unødvendigt med rustfrit.
Det tager 100 år og en madpakke inden em almindelig M16 gevindjern er rustet over.
Lidt af "hæmoride-maling" er alt godt.

Det skal være enten varm galvaniseret eller a4 rustfast. El galvaniseret bruger man ikke til sådan noget da den overflade behandling ikke er særlig holdbar, og heller ikke lige så rustbeskyttende som varm galv. Husk for alt i verdenen at smøre gevindet hvis du vælger at bruge RF gevindstang og møtrik, det kan rive sig noget så grusomt og er derefter nærmest umuligt at skille ad igen.
Det er jo osse ligegyldigt om overfladen er holdbar.
Hvor lang tid tager det inden end en gevindstang i beskyttet miljø er ufunktionsdygtig pga. rust?

Det er ret simpelt at regne ud hvor hurtigt en bolt ruster eller om det bedre kan betale sig at overfladebehandle.



ja men prøv lige at se pris forskellen på el og varm galv. jeg tror endda hvis man handler det rigtige sted så er varm galv. billigere. samtidig har varm galv. en "vandrende" effekt så de afskårne ender behøver man ikke at gøre noget ved, de bliver godtnok røde men så stopper det også der.
Jojo.
Men rent teknisk er det ikke nødvendigvis behov for andet en el-galvaniseret.
Annonce
Elgalva er godt til opvarmet indendørsbrug, hvis man bruger det uden dørs så kan man lige så godt have brugt sort jern.

Brug Varmt galvaniseret så er det iorden.
Tak for de mange gode råd. Jeg bestilte gevindstænger hos tømmerhandlen idag. Det blev varmgalvaniserede - det var det eneste leverandøren havde i 8.8 stål.

 Henning, Lolland

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også