montering af markise

Jeg kunne godt tænke mig et godt råd. Skal montere en markise,3.50m br og 2.50m udlæg. Har tænkt på at lade den få sin egen bjælke oppe under udhænget. 3 stk 100 gange 100 til at bære og så en 3.50m lang 95 gange 45mm,vandret i toppen af disse pæle. Toppen vil jeg så styre med 3-4 beslg ind under udhænget. Kan det gå?

prip

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dvs. du vil montere markisen på toppen af nogle 4 x 4 stolper, som står frit fra huset eller ?
Jeg har monteret en markise, på samme størrelse, på 3 stk beslag, som jeg hat lavet i noget 10 x 100 mm fladjern.
De er skruet fast i spærene, med franske skruer, den sidder rigtig godt fast.
mvh jens
Det var for at få markisen de 30-40 cm længere ud og ligesådan være fri for at sætte noget fast i mur. Sætter stolperne fast ved jorden i støbebeslag. I top lige 3-4 beslag i udhæng for at styre toppen.

prip

Hvis markisen stadig skal være (delvis) under udhænget hvorfor så ikke hænge den op i samme udhæng?
Det andet forekommer lidt GDS-noller :o)

De beslag jeg har lavet, er ikke skruet fast i muren!

De to bolte, på beslaget fra markisen, er skruet ind i gevind i fladjernet, og ikke i muren.

mvh jens

Annonce
Okay,det gør jo sagen enklere. Jeg prøver en af løsningerne som er fremkommet her. Tak for det.

prip

Håber det er OK jeg låner emnet.

Jeg vil i nærmeste fremtid også montere en markise over min træterrasse.

Problemet er at mit hus er fra 1927 og lavet i sandsten. Da der næsten er mere hold i mørtlen som stenene er muret op i, er jeg lidt bekymret for hvordan jeg skal gribe sagen an. Mit udhæng er beklædt i nogen vedligeholdsfrie plader som jeg ville være ked af at skulle til at afmontere for at komme ind til spærene.

Hvordan forstærker man sådan en halvdårlig mur når man skal til at hænge noget som en markise deri?

Jeg kan fortælle da jeg monterede nye vinduer sidste efterår, måtte jeg skumme rundt om rammerne da skruerne ikke kunne få ordenligt fat.

Skal jeg bare købe en parasol i stedet? lol
En parasol og en Dry Martini, ja.

Jeg tror at du bør satse på træværket. (Som sædvanligt fristes man til at sige)
Selv om du ikke kan se spærene, så kan du vel se sømmene. Eller stikke et nedstrygerblad oi i sprækkerne, Eller løfte en tagsten. Og derved lokalisere spærenderne. Der er mange muligheder.
Men det er klart at du skal være sikker på hva' der gemmer sig bag beklædningen.
Eller kom med et par billeder.
Og lad mig i den forbindelse sige at det skal være no'en go'e no'en. Altså de skal kunne forstås af folk der ikke har set seneriet med egne øjne.
Så fik jeg mig taget sammen til at få dem op. Det er sådan de ser ud:
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis