Smøring af stævnrør/skrue - hjælp!

Hej
i min 17 " med Sabb 8 hk diesel har jeg et smøresystem jeg ikke helt kan gennemskue hvordan det virker.

Den sorte "bøtte" ser det ud som om noget er knækket af! (se billede)
den anden rustne dims må være den der smører skruen (se billede)

Hvordan skal jeg forholde mig til det?
Hvordan griber jeg det an med vedligeholdelse og smøring?

Se vedhæftede billeder.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Næh det er ikke brækket noget af, sådan skal de se ud. Den ene kunne dog godt tåle at blive renset af med en stålbørste og få en gang maling. Det er smørre kopper som du lige skal dreje på hvergang du skal sejle og hver gang du har været ude at sejle. De ser ud til at være skruet i bund, så skru dem af og fyld saltvands bestandig stævnrørs fedt i dem. De skal fyldes helt op, og når du skruer den nedaf så er det sådan at du skruer til den yder lidt modstand og så en halv omgang mere. Så har lejet fået hvad det skal have.

Obs. hvis det er dit afgangs rør fra motoren jeg kan se på billeder, så se at få det brandisoleret, det er pisse farligt at have det som på billedet.
Hej!
Tak for svar
Du mener også at man på den rustne bare skal dreje den rundt. det sidder en firkantet bolt på toppen, den kommer nok andrig af.)


ja udstødningen skal lige isoleres en gang.
Den firkantede bolt, som du kalder den. Er støbt sammen med resten af koppen, de er der kun fordi du skal kunne betjene dem med en forlænger hvis de sidder meget langt nede under dørken.
Nåå ok...
tak for det!
godt du lige viste lidt om disse to komponenter jeg har hér.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også