Fra Køge til Vindeby Havn i Svendborg Sund i L23

En af vores gode venner (Camilla) har købt en L23 med næsten ubrugte tursejl.
Den skal jo flyttes fra Køge lystbådehavn til Vindeby Havn (overfor Svendborg lystbådehavn)

Der er ca. 106 sømil hvis man sejler gennem Bøgestrømmen og igennem ved Masnedø.

Camilla har ikke sejlererfaring i sejlads med sejl.

Der var to "venner" der lovede at sejle den over for hende, men det bliver vist ikke rigtigt til noget.

Jeg vil jo mene det tager mindst 2 dage. Med ophold ved Enø.

De ville sejle den i et hug. (HVIS de kommer af sted)

Men nogen der kender en der kører frem og tilbage med både mellem Sjælland og Fyn og er til at betale.

Hvis man skal sejle, er det så for optimistisk at regne med 5 sømil pr time. Der sidder en 5 hk 4 takt Honda på.. og Hvis jeg er med så bliver det uden spiler.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Æh 5 knob så er du godt nok optimist, det er da også godt, meeeeen det er nok lige at tage munden for fuld.
Da jeg i sin tid sejlede med GØNNE ERNA tog det som regel 12-14 timer fra Svendborg til Københavns frihavn, hun var dog 51 fod fra stævn til rorstammen. (Vandlinie længde) havde 75 gode jydske at trække med på en cylinder. hvilket gav en marcfart på 8 knob.
Hvis Maj måned bliver som sidste år, så skulle i kunne sejle den hjem på et døgn hvis vinden igen kommer fra NØ med 12-15 sekm. så er det kun Køge bugt jeg ville frygte
Køge bugt har et dårligt ry.. Jeg har sejlet der på en lænser i 20 m/sek. Vi gik 9,8 knob over grund når vi surfede ud af bølgerne.

Men jeg har aldrig oplevet det krapsøger som mange taler om. Dem har jeg tilgengæld oplevet nord for Langeland.. så næste gang jeg sejler der bliver de noget længere nord på.

Jeg har tilgengæld haft nogle slemme oplevelser i Faxe bugt.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hmm ! Ham der ejer køge Boatcenter ( Erik mener jeg) er selv ivrig L23 sejler ,og han lejer bådtrailer ud til netop en L23, men det kræver at man hat trailer kort,samt at man skal hele vejen tilbage med traileren

Så det er ski da nok nemmere at sejle den hjem ,og det er jo en dejlig tur ned forbi stevns og ind i Bøgestrømmen evt med overnat i Vordingborg

Hvis det kniber med mandskab er jeg da frisk på at tage med Bor jo lige ved siden af Køge

Tim  
 
Regn hellere med 3 sømil i timen, i kommer jo nok til at krydse noget af vejen. 35 timer
Og så kan det jo være at i kommer hjem før tiden :-)
Det bliver en dejlig tur.
Om styrbord Jesper
Hej
Jeg har selv sejlet i flere år i en L23 med påhængsmotor. Hvis du bruger motoren kan du opnå en marchfart på 5,3 knob uden de store problemer. Du kan opnå samme fart for genua og storsejl i mellemluft. Det er langt mere behageligt at sejle for sejl og især i en så velsejlende båd som L23. L23 er samtidig utoligt let at sejle og kan uden problemer sejles af 2 mand. Den kan også sejles single-hand, hvis man investerer i en selvstyrer.

Turen kan selvfølgelig godt blive lidt træls i vestenvind, men i disse dage er vinden rimelig stabil i øst , så det kan kun blive en god tur. På en halvvind har jeg sejlet 7 knob i L23 på familietur. Så er du hurtigt i Vindeby.

Da jeg solgte min 23´er valgte køberen at sejle den fra Hejlsminde til Køge single-hand. Det var en ældre herre, og han var vist 4 dage om turen. Det var nok mest fordi han havde 2 overnatninger i Vordingborg på vejen. Det meste af turen forgik for en 5 hk påhængsmotor.

Tillykke med båden. Den bliver du glad for at sejle i

Hilsen

Ole
Larsen 28 "Søfie" Hejlsminde

Ole
Larsen 28
Hejlsminde

"Når alt andet er prøvet uden held, så prøv manualen"
Annonce
OFJ.. det er en veninde til os der har købt den båd. Vi har selv en Maxi 77.

Det er åbenbart ikke så nemt.

Dem der lovede at sejle den, får aldrig taget sig sammen. Jeg har virkelig lyst til turen, men storebror ligger på Intensiv inde på Hvidovre Hospital (er heldigvis stabil) og så har jeg ekstra travlt i firmaet.

Nå men Camilla som jo har købt båden, ville ikke vente længere og kontaktede en vognmand der ville kører den for 7K inkl. alt.

Men ak.. den ligger jo i vandet med riggen på og man må ikke kører ned i Køge Marina med sådan en stor lastbil?????

Camilla ringede til sælgeren og han sagde at hun da ikke skulle til at hive riggen af igen og bruge penge på det.. Hvis hun betalte benzin og 2 gange bro... (sælgeren vil ikke gå hjem fra Svendborg men hentes af familien).

Sælgeren (på 44 år) har så ikke lyst til at sejle den alene.. og lige nu kan han ikke finde en der kan og vil sejle på hverdage..

Camilla har lånt en plads i Vindeby Havn og har travlt med en kommende konfirmation på søndag..

Fortsættelse og billeder følger...

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej
Jamen det skrev du da også. Men jeg vil stadig sige tillykke til Camilla med båden

Jeg fik fragtet min Larsen 28 fra Tempo både i Ishøj med en vognmand fra Lunderskov til Aarøsund for 5000,00 + moms tilbage i 2008. Jeg var heldig at få den med på en returtransport, idet de havde været en tur i Sverige med en anden båd og nu skulle tilbage til Jylland.

Fidusen er, at man ringer til en del stykker, af dem som transporterer både på tværs af landet og spørger, om de kan medtage en båd ved lejlighed. De er som regel til at tale med, hvis de kan få en transport som alternativ til at køre med en tom vogn.

Masten på en L 23 kan pilles af båden på ca 15 min, hvis man er 2 mand og en kran.
Det tager så 20 min at sætte den på igen..

Der er flere L 23 sejlere i Silkeborg og Skanderborg området, som måske kan overtales til at låne/leje en trailer ud til en L 23. Se på L 23 klubbens hjemmeside
http://www.l23.dk/.

Hilsen
Ole Jeppesen
Larsen 28 "Søfie" Hejlsminde


Ole
Larsen 28
Hejlsminde

"Når alt andet er prøvet uden held, så prøv manualen"
Båden er kommet til Vindeby.. Det tog i aktiv tid 22 timer.. og der var et ophold/overnatning i Vordingborg..

Ca. 5 knob i snit... den loggede 7,8 knob på læns i køge og fakse bugt.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis