Udhængskonstruktion på garage?

Hej.
Er der er nogen der ved hvordan udhænget konstrueres bedst på min garage? Tagkonstruktionen bliver som følger: 45x195 spærtræ pr.40cm, derpå skrues 45x150 træ der kileskæres således at faldet på taget bliver korrekt. Derpå skrues tagkrydsfiner og afsluttes med tagpap.
Så var det jeg ville skrue krydsfiner på spær-enderne, og på det afslutte med eternit eller zink.
 På de sider hvor spær+kilebjælke-enderne er i fuld højde er det jo fint støtte til at skrue en 40 cm høj krydsfinerplade på. Men der er jo ikke meget støtte de steder hvor kilebjælkerne er savet helt ned.
Så tænkte jeg, om der var en anden og bedre måde at konstruere udhænget på?
Mvh. Daniel
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Går ud fra de laver fald til 2 sider eller ?

Har du tænkt dig at krydse kilerne i forhold til spærene, ellers vil du da have spærender, eller flader hele vejen rundt.
Hej.
Ja, der bliver fald fra midten af garagen i to retninger(frem og tilbage). det var meningen at kilerne bare skulle skrues oven på spærene. Altså ikke på kryds af spærene. Så det er rigtigt at der er spærender hele vejen rund. Men de steder hvor kilerne er skåret helt ned er der kun spærenden på 195mm. I den anden side er den jo 195mm + kilen på 150mm. Det jeg tænker på er, om 195mm spærende er nok flade, at skrue en 40cm bred krydsfinerplade på. Vil den ikke slå sig/bugte sig?
Bliver den med skjulte tagrender eller ?

For ellers skal sternen jo ikke være 40 cm høj, så render den jo et godt stykke over taget.

Hej.
Nej, der skal være en tagrendebrønd i hver ende.
Men ang. højden så får jeg det til; spær 195mm+kile 150mm+ tagkrydsfiner ca. 16mm?+ afslutte med en trekantliste ca.35mm= ca.400mm.
Hvor stor er din tagflade? Ca.
Spærænder hele vejen rund passer vel ikke med at du kun vil sømmer kiler på spærene?
(Er der stikspær i gavlene.?
Er tagnedløbene i midten af gavlene?
Osv?
Annonce
Okay, du bruger tagbrønde, jamen så laver man jo stern hele vejen rundt, og i samme højde.

Du skal huske at det så ikke er skåret helt ned ved sternen, der skal jo være flad ind mod afløbene også.
Okay. Så hvis jeg ikke saver kilerne helt ned ude ved kanten, så bliver anlægsfladen stor nok til at "styre" en 40 cm høj stern?

Hvis nu jeg synes at sternkanten bliver for høj/klodset, kan man så vinkle underbeklædningen lidt opad, og tilsvarende save sternen lidt ned.-måske en 10-15cm?

Tagfladen en nok ca en 65m2. Det kan være at det er for lidt med 2 tagbrønde?
Hvor høj sternen kan være kommer jo også an på hvor tyk den finer er du bruger, en 22mm finerplade kan sagtens spænde frit på de 150-200mm vi snakker om her.

Det pæneste er altså en lige høj stern hele vejen rundt, men du skal stadig huske at afvandingen ikke sker helt ude ved sternen, men et stykke inde på tagfladen, for at sikrer at der ikke står vand ude ved sternkanten konstant ved nedbør.

Men hvorfor ikke lave afvandingen inde i taget, frem for ude i siderne... ?
Der er mange måder at udforme sternen på.
Du kan fint lade underbeklædningen være skrå, "opad" altså ud mod en lavere stern.
Du kan osse vælge slet ikke at lave alm. underbeklædning, men f.eks. male undersiden af tagkrydsfineren sort. Og iøvrigt udforme bjælkeenderne efter behag.
en enkelt 315/110 35l sandfangsbrønd kan tage ca 100 m2, så 2 burde være rigeligt...
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også