Evinrude påhængsmotor

Hej Jeg har en Evinrude påhængsmotor 55 hk 1978 der pludselig sætter ud ved belasning,men starter  og kører fint i tomgang er der nogen der har et bud på hvad der er galt med den ?
Mvh Klaus
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan næsten ikke være andet end dit tændnings anlæg der ikke følger med.
du ska nok lige rense din karburator. især hovedstrålerøret. prøv at gi' lidt choker samtidig med du gi'r gas.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Skrevet af terndorf på 24 apr 2011 20:00
Mener du tændrør eller hvad ?
Nej jeg mener dine tændspoler og selve tændnings systemet, der sidder under dit svinghjul. Men som Lynæs skriver kan det også skyldes at du trænger til at få renset kaburatoren, hvornår har du gjort det sidst ? Et pat nye tændrør kan i visse tilfælde gøre stor forskel.

Jeg må indrømme at jeg aldrig har renset kaburatoren da den jo har kørt perfekt, men tror jeg vil starte med et par nye rør først og se hvad det kan gøre.
Mvh Klaus
Annonce
Ja nye tændrør, kan gøre underværker.
Hvis der er et benzinfilter, så rens det også.
Er benzinen fra sidste år, så skift til frisk benzin/olie.

Men er det på grund af et tilstoppet dyse, i kaburatoren, så er der kun en ting der hjælper, at rense kaburatoren.

For at tjekke din tænding, kan du etablere et gnistgab, på 20 mm fra tændledningerne  (tændrørshætterne) og til stel.
Med afmonterede tændrør, og med starter o/m, skal den kunne trække gnister, på de 20 mm, kan den det er din tænding kraftig nok, (den kan sikkert trække meget længere gnist godt 40 mm, hvis den er i orden, men det kan være skadeligt, at stresse tændingen med det.)
Man må aldrig turne motoren med afmonterede tændhætte, uden der er etableret et gnistgab, det kan smadre din tænding.

Jeg har lavet sådan et fixtur, til at teste med, den midterste pind, forbindes til stell, med krokodillenæbet, og tændhættene, sættes på skruerne.
mvh jens

Tak for de gode tips,jeg får købt nogle tændrør i morgen,starter med at skifte dem sætter den stadigvæk ud må dyserne renses og dernæst tænding,problemet med den gl model er at man ikke bare kan køre ud og hente reservedele og derefter skifte sig ud af problemet.(kan kun finde stumper i England = dyrt og besværgligt)

og dit ur var nok guld værd i dette tilfælde da det er let at afprøve om den kan trække en ordentlig gnist uden at få en over fingerne.
Mvh Klaus
Hvis du kan starte og køre fint i tomgang er det ikke tændingens skyld, den ikke vil ta' gas.
I din karburator er der 2 strålerør som luftens fart gennem indsugningen trækker benzin op af. Tomgangsdysen , som kan indstilles med en skrue, bruges ved en lille luftmængde i indsugningen ( tomgang ) . Når du gi'r gas, skal den øgede luftmængde trække yderligere benzin op af hovedstrålerøret, sker det ikke ( stoppet strålerør ), vil den mængde benzin fra tomgangsdysen være alt for lidt til den stærkt øgede mængde luft , motoren går i stå.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej har prøvet at skifte tændrør og haft 2 dyser blæst igennem samt tømt svømmehuset for benzin,renset benzinfilter,men efter afprøvning hælder jeg mere til at det er gearet der ikke tager fat,har tjekket skruen som ikke er løs på akslen,kan et gear mon være så slid så det kun virker med lidt belastning ? I bakgear er der ikke problem,er det ikke underligt ?
Mvh Klaus
Ja det kan det sagtens, som du selv skriver, er det en ældre motor, og den kan godt have slidt det fremadgående kronhjul op.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis