Grå afløbsrør i kælder

Ved god jeg ikke må lave det selv, men spørger alligevel...

Jeg ønsker at ændre et 110mm afløb der går under loftet i kælderen for at tilslutte et vaskafløb i stue etagen. Strengen er tilsluttet toilet og er udført i rød PP.
Selve ændringen er ret banal, men udføres mest elegant med et 100mm grenrør og ditto 67gr bøjning. 67gr fås imidlertid ikke i den røde type, men kun i den grå HT type.
De grå må ikke graves ned (så vidt jeg forstår), men kan jeg bruge denne type i en kælder hvor de er ophængt under loft?


 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ja det er det de grå rør er beregnet til:-)

så gå du bare i krig
Er du nu siker på det - bredker?

Jeg mener ganske bestemt at de "røde", som jo nærmest er orange, rør er godkendt til afløb i jord. Og udføres iøvrigt i PVC. Og de kan tåle det varme vand der måtte forekommen fra normale installationer.

Det er muligt at de grå kan holde til højere temperatur i længere tid. Og at de kan nedgraves, men de er normalt ikke godkendte til det. Bla. fordi de ikke har den nødvendige styrke.

Fidusen er jo lige netop at det af kuløren klart fremgår hvad der skal bruges til hvad.
De grå rør udvikler ikke gipftige røg ved evt. brand, derfor er kun de godkendte til ikke afdækkede rør, dvs. synlige installationer i huset, rør som enten lægges i jorden, eller støbes inde må gerne være det billigere standard kloakrør.
Jep, alm. PP rør - orange/rødbrune rør er til at lægge i jorden, og må IKKE benyttes indendørs med mindre de ligger i jorden, eller er støbt inde.

Helt enige...

PP HT rør er normalt gråt rør bruges til "synlige" installationer i huset, som afløb under vasken ( her fåes endda også hvide rør ), og faldstammer i kældrer osv...
Hej

Grå afløbsrør er til brug i bygning og røde rør er til brug i jord, men der er faktisk kun farven og mærkningen til forskel på de to produkter, da materialerne er de samme.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis