Ventilation badeværelse

Jeg skal have lavet udluftning på mit badeværelse på 1. sal. Taget går helt ned til 1. salens gulv, så der skal ske udluftning op igennem taget. Mit spørgsmål er nu, om man godt bare kan tage en teglsten af, lave hul i det faste undertag, isolering, dampspærre, gipsloft mv., og så trække udluftningsrøret igennem? Jeg tænker det er noget man godt kan lave selv, men hvis ikke, er det så en tømrer man skal have fat i, og har I en ide om hvor lang tid et sådant projekt vil tage? På forhånd tak.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
BoligBygger.

Hvis du ikke har den fjerneste anelse om hvordan du skal/kan gøre synes jeg du skal lade en proff. om at lave det for dig.

Som du selv er inde på, med isolering damp spærre osv.

Tag en snak med en håndværker, han/hun kan hurtigt give dig en pris på dette.

Og så har du ro i sindet bag efter om det er gjort rigtigt. (forhåbentligt)

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
BoligBygger.

Ja det er måden det gøres på, den dampspærrer må laves helt tæt efterfølgende, og isoleringen skal bringes på plads igen omkring aftrækket til udluftnings hætten.

Men hvordan lige tagstenene gøres fast udefra kan jeg ikke lige gennemskue, inddækning og sådan, derfor vil jeg foreslå at du får hjælp til dette.

Men måske en anden her på LDS kan komme med nogle råd desangående.

Fortsat god Påske til alle.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Den udluftningshætte der skal bruges skal passe til den tagstenstype du har.
Der skal nok pilles nogle tagsten af for at komme til.
Hætten skal være ca. 15x15cm. Og kan bestå en to dele, den udvendig hætte og en endvendig løs præisoleret del hvortil udblæsningsrøret tilsluttes. Udblæsningsrøret bør være isoleret helt ned til den varme side af loftisoleringen.

Jeg tror godt det kan gøres på en dag. Og det kræver megen omhu med dampspærre- og evt.undertagskraver osv.
Ja, det er en tømrer du skal have fat i, en blikkenslager ville også gerne lave det for dig, men han vil med garanti ikke gå så meget om hvor tæt damspærre og evt. undertag er bagefter.

Er det kittet eller understrøget tegltag, så skal der kun lige tagsten nok af til at montere hætte, er det med undertag skal der lidt mere til for at komme til at montere undertagskraven.

Det sværeste er faktisk at komme til at gøre din dampspærre ordentligt tæt igen, at montere hætte i taget tager kun ca. 1 time, men skal damspærren tætnes udvendigt fra også, så skal du nok lægge et par timer oveni, og forvente han bruger ca. ½ dag på det.

Annonce
Nej det skal den godtnok ikke.
For det allerførste. Hvad hvis der slet ikke er nogen tagryg? :o)
For det andet. Hvis der er mekanisk udblæsning er placeringen henrivende ligegyldig.
For det 3. Ved naturlig ventilation er placeringen osse henrivende ligegyldig. For hætten virker som en skorsten - helst uden røg.

Og for det sidste så skal jeg have flyttet mit badeværelse. 85 cm. Så det kommer hen under rygningen jo. :o)

Og endelig skal jeg undlade at spørge om hvorvidt påsken måske har været væsentlig mere fugtig i Nordjylland end i det øvrige dronningerige!


Hej hpox

Nu er der jo netop en tagryg her, og hvis du eksempelvist læser under BR10 8.12.3 vil du se forskrifterne som de er, og har været gennem mange år.

http://www.ebst.dk/bygningsreglemen...id124/0/42

Nogen af årsagerne er en bedre virkning og eventuelle kviste eller ovenlysvinduer får mindre gener af den forurenede luft.

Hvordan påsken har været i Nordjylland skal jeg ikke kunne udtale mig om, da jeg har opholdt mig i sommehuset i midtjylland, hvor jeg forøvrigt også bor til daglig nær Jyllands geografiske midtpunkt.

Jyllands geografiske midtpunkt er mellem Viborg/Holstebro ikke langt fra Skive:

http://viborg.dk/billeder/billeddb....81004422AC

Ja det må jeg erkende.
Det må være en smutter?
Fra undertegnede i særdeleshed naturligvis.
Men mon ikke osse fra SBI?
Fordi teksten i BR er jo fuldt dækkende for det der kræves:

"Bygningsreglement
Stk. 10
Kanaler til naturlig ventilation skal føres over tag og have en sådan højde og udformning, at der bliver tilfredsstillende funktion."

Det forekommer besynderligt at SBI mener at kun huse med rygning skal føre køkken, bade- og WC-rum over samme "tagkippen"
[Iøvrigt er det kun hos SBI det hedder "tagkippen". Alle andre kalder den rygningen. Ordet findes ikke engang i det danske sprog. (Den Danske Ordbog)]
Jeg mener faktisk at det kun hedder kippen op til undersiden af tagbeklædningen.

Men det er rigtigt at der fremgår af pågældende SBI-anvisning.
(8.3, stk. 10)
”Aftrækskanal fra køkken, bade- og wc-rum føres helt op til tagkippen.”

Så mon det igen en studenterhjælp der har kvajet sig.
Og en udluftningshætte af omtalte slags kaster vel næppe en K’er af sig. I tilstandsrapporten?
Jaså. Midtjylland.

Så var det jo heldigt at jeg ikke spurgte til vejret.
Og ej heller antallet af indtagne påskebryg i afvigte helligdagssamling.

Men alt nord for Skejby er Nordjylland. For undertegnede!!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis