Tagpap og dimensioner.

Hejsa...
Jeg har bygget en ny garage og skal ha lagt noget tagpap på som tag, jeg har hældning 1:40.
Mit problem er bare at tagfladen er 7,4m bredt og 6,5m langt (den vej hældningen også er.)
For at mindske et evt spild, må der så være samlinger af underpap og overpap, fx, hvis man køber en 10m rulle, og ruller en bane på 6,5m, må man så starte næste bane op med resten på 3,5m ? Eller skal det hele laves i hele baner ? og i så fald hvor meget skal under/overpap overlappe ?

By the way... Hvilken type pap ville i vælge til en muret garage ? Vil helst have mekanisk underpap for at lette arbejdet lidt, men hvis svejst underpap er meget bedre, så må jeg jo bruge det.

Med Venlig Hilsen
Jesper Andersen

www.profillageret.dk

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, der må godt laves samlinger på tagpap, men det er da pænere ikke at have disse samlinger.

Men Isola tagpap kan da fåes i 7 meter længder, så ville være optimalt til formålet...

Læs lidt mere om Isola selvbyggerpappen på nedenstående link...

Isola selvbygger tagpap hos billigbyg

Et andet alternativ for at slippe for at brænde pappen på, kunne jo være Adeso tagpappen.

Læs mere om Adeso tagpappen på nedenstående link...

Adeso tagpap kursus af undertegnet for gør det selv

Du skal overveje ret kraftigt om du vil løbe risikoen for at få vand ind i din konstruktion.

 1 lag tagpap kan være ok men har du bare et klæbesvigt i det har du vand inde med det samme.
 
Det har du ikke med en 2 lags løsning med forskudte samlinger i tagpappen mellem underpappen og overpappen.

 Tagpap arbejde skal du få udannede folk til at udføre så du er sikker på det bliver udført iflg. TOR`s anvisninger.

Man får jo heller ikke udført VVS-El arbejde- Tømrerarbejde af folk som har fået et kursus i det. Find du nu en Tagdækker som er uddannet til at svejse taget for dig, det er dig og alle andre bedst tjent med.

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Ved du hvad tagdækkerclaus.
Du rammer lige midt i min ynglingsversion imod paptage. :o)

Det har alle dage undret mig hvorfor man idet hele taget anvender 2-lags systemer til tagpapdækning.
Det kan simpelt hen ikke være rigtigt at en tagdækker skal have to forsøg for at lave et tagpaptag tæt.
Vil du i fuld alvor sige at du/man ikke kan garanterer tætheden på et tag med 1 lags dækning.

Jeg har ladet mig fortælle at visse bygherrer kræver at overlaget først pålægges når man efter et ½-års tid har konstateret at underpappen er tæt.

Der er f.eks. ingen der først lægger et stål- eller eternitpladetage op. Og så lige et til. For at man kan være sikker på at taget er tæt. :o()
2 lags løsninger bruges netop for at være skråsikker på at taget er tæt når det er færdigt. der er vel ikke sen store forskel på tagpap i 2 lag end du bruger undertag ved Tagsten og div ståltage :-)

Har nu aldrig hørt at nogen vil have taget liggende i op til et halvt år inden overpappen brændes på.

Men vi er altid udsat for at underpappen er monteret så kan det stå i op til 2 mdr. pga. murerarbejdet, tømrerarbejdet og blikkenslageren er færdigt og der kan jeg bare sige at vi aldrig har problemer med ved i bygningen mens den står med underpap monteret.

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Det er nu ikke ganske rigtigt.
Undertag oplægges enten fordi man med sikerhed ved at den efterfølgende tagbelægning ikke i sig selv er tæt, f.eks tagsten. Eller er kondensdannende, f.eks. stålplader. Eller er tætte i sig selv, f.eks. bølgeternitplader.

Men hvorfor brænder I så 2 lag på hvis i kan garanterer at 1 lag er tæt?

Eller hvad er den egentlige forklaring på at I anvender 2-lags systemer.?
Det er da langt mere rationelt at brænde 1 lag på, som er tæt, give 15 års garanti. Og videre til næste job?
Annonce
Skrevet af tagdækkerclaus på 24 apr 2011 23:39

 Tagpap arbejde skal du få udannede folk til at udføre så du er sikker på det bliver udført iflg. TOR`s anvisninger.

Man får jo heller ikke udført VVS-El arbejde- Tømrerarbejde af folk som har fået et kursus i det. Find du nu en Tagdækker som er uddannet til at svejse taget for dig, det er dig og alle andre bedst tjent med.

Vi er som sådan enige her, der er jo en grund til at jeg også ved større eller komplicerede tagdækning sager, normalt sender den videre til en tagdækker, vi laver så lidt af det at jeg er mere tryg ved at overlade det til en "fagmand"...

Men nu er det desværre sådan at folk gerne selv må lave deres tømrer, murer, maler, blikkenslager og entreprenør arbejde, det er kun på EL, VVS og Kloak der skal autoriseret arbejde til, så der vil altid være nogle der selv vil klare arbejdet, og det gælder også ved lægning af tagpap.
Skrevet af tagdækkerclaus på 25 apr 2011 00:27
2 lags løsninger bruges netop for at være skråsikker på at taget er tæt når det er færdigt. der er vel ikke sen store forskel på tagpap i 2 lag end du bruger undertag ved Tagsten og div ståltage :-)

Jo, der er stor forskel på 2 lags pap, også tagbeklædning med undertag under.

Ved ståltage er det for at lede kondens væk, og ved tegltage er det for at sikre mod indtrængen af fygesne og slagregn som kommer ind under tagbeklædningen, ikke for at tage vand hvis tagbeklædningen nu ikke skulle være helt tæt.

Skrevet af tagdækkerclaus på 25 apr 2011 00:27

Men vi er altid udsat for at underpappen er monteret så kan det stå i op til 2 mdr. pga. murerarbejdet, tømrerarbejdet og blikkenslageren er færdigt og der kan jeg bare sige at vi aldrig har problemer med ved i bygningen mens den står med underpap monteret.
Selvfølgelig skal underpappen også være tæt, ligesom et undertag skal være det, det ses jo også tit at bygningerne står med undertag et stykke tid, mens blikkenslager osv. laver deres arbejde inden taget kan lukkes med tagsten.
Skrevet af Koludabyg på 25 apr 2011 10:02

Vi er som sådan enige her, der er jo en grund til at jeg også ved større eller komplicerede tagdækning sager, normalt sender den videre til en tagdækker, vi laver så lidt af det at jeg er mere tryg ved at overlade det til en "fagmand"...

Men nu er det desværre sådan at folk gerne selv må lave deres tømrer, murer, maler, blikkenslager og entreprenør arbejde, det er kun på EL, VVS og Kloak der skal autoriseret arbejde til, så der vil altid være nogle der selv vil klare arbejdet, og det gælder også ved lægning af tagpap.

Det er bare sådan at nu er tagpappen ved at have et super godt renume.... så er det jo skam at folk skal bruge tagpappen til ødelægge det gode ry tagpappen har fået.  

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Jeg har nu besluttet at lægge tagpap'en selv... Det viste sig at min far tidligere har lagt tagpap et par gange før, dog efterhånden nogle år tilbage, men han mente han godt kunne klare opgaven.... Man er vel LDS/GDS'er :-)

Valget af tagpap faldt på PF3000SBS som underpap, og en PF5100SBS som overpap.

Der er dog en ting som vi lige vil være sikker på, skal underpappen svejses på langs eller på tværs af faldretningen ???
Overpappen lægges jo på langs, altså i faldretningen.

Jesper

www.profillageret.dk

Den tvivl ophører når I kar været inde på leverandørens hjemmeside og fundet den vejledning der hører til pågældende tag- og paptyper.
Man, og I, skal huske at der så godt som altid findes arbejdsvejledninger for de byggematerialer der skal anvendes. Og disse bør foøges, af garantihensyn.
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også