Kan ikke komme til at afmontere en fitting...

Hej,

Jeg skal have fjernet en 3/4" kugleventil som er monteret ved et udendørs vand udtag. Problemet er at den er placeret ca 30 cm nede i et beton rør og jeg synes derfor ikke rigtigt jeg kan komme til at få fat i den med mine tænger.

Hvad gør man så?
Anskaffer er nogle meget små tænger?
Kan man evt. få en top til en skældenøgle som passer ned over ventilen?

Kugleventilen sprang så snart frosten satte ind. Kan man få en kugleventil som kan holde til mild frost (nåede ikke at få lukket for vandet i tide) , eller skal man over i en skruehane istedet?

/ Hans
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kommer jo lidt an på hvilken vej den vender, men pyt med det for det er alligevel autoriseret arbejde, og en blikkenslager har "kugleled" på hænderne, og kan utroligt nok arbejde meget utilgængelige steder, og får den sikkert hurtigt skiftet.

Mig bekendt kan du ikke få en frostfri kugleventil nej, men smeder har måske en ide om hvordan det kunne gøres bedre.
Kugleventiler sprænger, bare det fryser en anelse, en alm skruehane holder til mere.
Dog er der jo ikke noget, der holder til frost i stor stil, når de står med vand på.

Der findes en udendørs frostfri hane, til nedgravning, den lukker nede i frostfri dybde (der går en spindel ned gennem røret) og lukker vandet ud, i bunden, når hanen lukkes.

Afhængdigt af hvor dybt nede i brønden, din hane sidder, kan du måske komme til med en stor svensknøgle, som du holder skråt op ad.
Ellers på med en top/forlænger/skraldenøgle.

Alternativt kan du jo grave brønden op

mvh jens
Pas på at røret ikke skrues ud af bøjningen i bunden af brønden, når du begynder at skrue på kugleventilen. Der er sikkert meget skidt og møj i bunden af brønden, som kan gøre det bøvlet, at få røret på igen med nyt pakkegarn osv.

Hvis kugleventilen slutter med en sekskant, kan du sætte en svensknøgle lodret ned over sekskanten og så med en anden vride svensknøglen så hårdt, at ventilen giver sig. Det er lidt volg, men har du en 12", så holder den sagtens til det du kan præstere!!

Husk at pakke gevindet igen, når du monterer den nye.

Med venlig hilsen
ktm

 

Man kan få en "sidelæns" gaffelnøgle som passer på enden af et topnøglesæt. Forestil dig en gaffelnøgle uden skaft. Der hvor skaftet skulle være er der et 1/4-tomme kvadratisk hul.

MvH,

Bent.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis