Mit samsung køle/fryse skab køler ikke

Jeg har desvære fået et problem med mit samsung køle/fryse skab..Det er en model RL 38 ECSW som ikke rigtigt gider køle, det ligger på omkring 16-17 grader, hvor det burde ligge på 5 grader, og det kører sådan set hele tiden...jeg er selv elektriker, men er blank på hårdehvide vare området...så nogen gode foreslag til hvad det kan være? eller er det et besøg af en montør?

Mvh
Profi

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er din thermostat der er stået af, den skulle du selv kunne skifte !
Skrevet af Profi på 22 apr 2011 21:14

Jeg har desvære fået et problem med mit samsung køle/fryse skab..Det er en model RL 38 ECSW som ikke rigtigt gider køle, det ligger på omkring 16-17 grader, hvor det burde ligge på 5 grader, og det kører sådan set hele tiden...jeg er selv elektriker, men er blank på hårdehvide vare området...så nogen gode foreslag til hvad det kan være? eller er det et besøg af en montør?

Mvh
Profi


Hej Profi!

Hvis kompressoren kører, så tyder det på, at din kompressor er defekt, eller radiatoren bagpå kan ikke komme af med varmen. En anden mulighed er, at døren ikke lukker helt tæt.


 


fase
ja termostaten burde jeg selv kunne skifte...Hvis det er kompressoren er det nok et størrer problem og det lyder også lidt dyrt :-(
Jamen som du kan se så mener Fabrin, slet ikke det har noget med Thermostaten at gører
Det kan dog næsten ikke være andet, for hvis eks. kompressoren kører hele tiden er det Thermo staten og er døren ikke helt lukket, så er det også Thermostaten. Det er faktisk kun hvis den ikke kan komme af med varmen i køleelementet, men hvorfor skulle det lige pludseligt være galt. Du har jo haft skabet stående ret længe !?
Det står i vores udestue og er blevet flyttet et par gange de år vi har haft det....men den plads det står på nu, der har det stået i 10 måneder efterhånden...der burde være luft nok bag ved skabet...Det står 6-8cm ude fra væggen
Annonce
Skrevet af Håndværkeren på 24 apr 2011 17:38
Jamen som du kan se så mener Fabrin, slet ikke det har noget med Thermostaten at gører
Det kan dog næsten ikke være andet, for hvis eks. kompressoren kører hele tiden er det Thermo staten og er døren ikke helt lukket, så er det også Thermostaten. Det er faktisk kun hvis den ikke kan komme af med varmen i køleelementet, men hvorfor skulle det lige pludseligt være galt. Du har jo haft skabet stående ret længe !?


Hvis kompressoren er intakt, burde temperaturen i køleskabet falde. Hvis termostaten er defekt og temperaturen falder er kompressoren OK.  Hvis kompressoren ikke starter, selvom temperaturen stiger er termostaten defekt. Hvis kompressoren kører unden at kunne sænke temperaturen, har jeg været ude for, ved et indbygget køleskab med køkkenlåge uden på køleskabslågen, at køleskabet havde rykket sig en smule ind i skabet, hvilket gjorde at lågen stod en lille smule åben uden at det var synligt.
I indlægget mener jeg, der er anført, at kompressoren kører uden, at temperaturen falder. Det er derudfra jeg mene,r at der kan være kompressoren og ikke termostaten. Hvis termostaten skulle være defekt, ville kompressoren endten køre hele tiden eller slet ikke køre.

Du skal nok regne med et par tusinde til udskiftning af kompressor.


 


 


fase
ej noget fis....Det er sq dyrt for en køle/frys som kun lige er knap 2 år gammelt...og desvære kan vi sq ikke lige papierne på lortet :-(
Hej Profi..
Husk den skal kunne komme af med varmen bagpå.. kan kondensatoren få "luft" og er den ren ??
Men er det beskidt, så sluk et par timer, gør det rent (kondensatoren), prøv at starte igen..
Hvis det ikke er 2 år, er der sikkert garanti på endnu..

Mvh jan J
Skrevet af Profi på 24 apr 2011 20:08
ej noget fis....Det er sq dyrt for en køle/frys som kun lige er knap 2 år gammelt...og desvære kan vi sq ikke lige papierne på lortet :-(

Hej Profi!

Rolig nu. Inden du hiver Dankortet frem, skal du lige være sikker på, hvad der er galt. Kender du ikke en, der kan noget med køl/frys. Det er jo ikke fuldstændig sikkert, at min diagnose er korrekt. Det er ikke for at forskrække dig, at jeg nævner den pris, men prøv at undersøge det.

 


 


fase

Mens kompressoren kører skal du åbne skabet og mærke på fordamperen -kølefladen inde i skabet. Hvis fordamperen er godt kold laver kompressoren noget nyttigt, hvis den kun er sjatlunkener laver kompressoren ikke noget nyttigt. I sidste fald er det kompressoren , der er havareret, eller drøvlingen lige før fordamperen, der er defekt.
Hvis fordamperen er godt kold, måske endda med is på, så er det indtrængende varme, der laver problemet, men da jeg fornemmer et fritstående skab er det næppe døren der står åben?

Problemet kan være, at det har stået i udestuen i vinter, og at der har været for koldt. Køleskabe har nogle begrænsninger på de temperaturer, de kan arbejde under. Er der for kold bliver olien i kompressoren for tyk og kan ikke cirkulere, og så er levetiden kortet betragteligt. Er det for varmt kan kompressoren ikke komme af med varmen og kommer til at arbejde mod så højt tryk, at det slider den op før tid.
Kontakt en forhandler og hør om, hvilke temperaturer skabet kræver for at kunne fungere. Sammenholdt med de temperaturer du mener at have haft i udestuen i vinterens løb kan det give et godt prej om årsagen til et evt kompressorhavari.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis